Bioteknologi

SRP - anvendelse af DNA-teknologi til bekæmpelse af epidemier/sygdomme.

18. december 2015 af Litfari (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej,

Jeg sidder og har næsten skrevet hele min SRP, som omhandler pesten og ebola, med fællesnævner epidemier. Fagene er bioteknologi og historie. 
Min problemfomulering beder mig om at komme ind på, hvordan DNA-teknologien kan anvendes til bekæmpelse af epidemier og sygdomsforløb. Jeg har beskrevet DNA-vaccinen, og min lærer har nævnt DNA-sekventering, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg kan flette dette ind over epidemibekæmpelse (eller finder ordentlige kilder). Er der nogen som har andre forslag, eller måske kan henvise mig til en kilde jeg kan anvende? Det skal ikke fylde forfærdeligt meget i SRP'en, for jeg er alleree under meget pladsmangel, men jeg ville vildt gerne have flettet lidt mere ind. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. december 2015 af Ecc0 (Slettet)

Er der tale om almindelige genetiske sygdomme eller hvordan? Fordi så kan DNA-sekventering jo bruges til at identificere om en person har en allel for eks huntington disease, her er det mutartion i HTT genet som forårsager sygdomen .

http://ghr.nlm.nih.gov/condition/huntington-disease

  


Svar #2
18. december 2015 af Litfari (Slettet)

Tak for svar!
Der er ikke tale om genetiske sygdomme, men epidemisygdomme, som fx. ebola og pest, altså sygdomme forsaget af patogene mikroorganismer.


Skriv et svar til: SRP - anvendelse af DNA-teknologi til bekæmpelse af epidemier/sygdomme.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.