Generelt

En løsning til min ven

29. december 2015 af zartorium (Slettet)

Hej.

Jeg har kammerat, der slet ikke er intereseret i nogen som helst uddannelse og jeg prøver stadig med at komme med flere forslag, men det virker ikke. Han er en intelligent person, og har interesser indenfor fysik, filosofi, videnskab. Men selvom han fortæller det bruger han sin fritid på at læse på det ved at låne bøgerne fra biblioteket eller købe online. Han søger decideret ikke på nogen linjer selvom han ved at der er nogen indenfor hans interesse område. 

I gymnasiet blev han set som en dovn fyr, men det var fordi over halvdelen af fagene var kedelig og havde en stigende fravær. Han siger selv at han på ingen måde har problemer med at arbejde fuldtid som skraldemand eller gårdmand, selvom at dørerne er åbne for ham. Jeg siger heller ikke at et arbejde som de to jeg nævnte er dårlig det bare at jeg prøver og forstå, hvorfor ikke tage noget. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. december 2015 af mathon

I et uddannelsesforløb er alt styret efter fagplaner, terminer og effektiviseret ressourceforbrug. En vedkommende personlig fordybelse og erkendelsesudvikling over tid kan måske være vanskelig at finde rum til i det i praksis intellektuelle præstationshastværk. 

Hvis de nævnte interesser for fysik, filosofi og videnskab er grundfæstede og fortsat giver anledning til konstant forøget undren, vil behovet for videreuddannelse uundgåeligt vokse sig større end de øjeblikkeligt dominerende, personlige behov.

Ikke alle synes skabt til det snorlige, rationelle og ènstrengede uddannelsesforløb.
At det senere kan blive vanskeligt at løsrive sig fra et "foreløbigt" livssyns indgåede økonomiske forpligtelser er en anden sag.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. december 2015 af Stats

Har du foreslået ham at undervise på universitetet?

For at blive underviser på universitetet kræver det, at han har skrevet en Ph.D og derefter bliver ansat i en periode som post.doc. Dette giver ham rig mulighed, for at fordybe sig i bøger på højere niveauer samt forske videre..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
29. december 2015 af zartorium (Slettet)

Jeg skal prøve, men kan kun hjælpe så meget. Jeg ved det ikke, men da vi havde gruppearbejde snakkede vi om vores barndom og da vi kom hen til hans tur sagde han at det ikke har været en god oplevelse. Kunne det være en årsag?


Brugbart svar (1)

Svar #5
30. december 2015 af mathon

Børn, der bor med en enlig forælder og i sted-familier er tre gange så udsatte for adfærds-problemer og psykiske problemer som børn, der vokser op med deres naturlige forældre, viser et nyt stort studie fra Storbritannien.

Studiet er udført på over 10.000 børn på 11 år og viste store forskelle i børns trivsel. Børn, der vokser op med begge deres naturlige forældre er altså langt mindre udsatte for at udvikle psykiske problemer, skriver The Telegraph.


Svar #6
02. januar 2016 af zartorium (Slettet)

Jeg mener vist at hans far blev alkoholiker efter han var født. Jeg ved ikke så meget, hvad der sker med børn, som er opvokset i et alkoholisk miljø.


Skriv et svar til: En løsning til min ven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.