Matematik

Hastigheden af en tennisbold og hvornår informationen kommer til hjernen

29. december 2015 af Emma2200 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!

Jeg læser til eksamen, og i den forbindelse, læser jeg nogle af de rapporter, jeg har skrevet i løbet af dette semester. Jeg er løbet ind i et regnestykke, som ikke er rettet af censor, men har bare på fornemmelsen at vi har lavet en fejl. Håber at nogen derude, kan hjælpe mig med at gennemskue, om det vi har gjort nu også er korrekt. Det er sikkert ikke matematik på et vildt kompliceret niveau, men det er sgu længe siden jeg gik i gymnasiet, og det kan mærkes lige nu :)

Opgaven lyder:

En tennisbold, kan bevæge sig med 100km/t, men det er stadig muligt at ramme bolden med en ketsjer.
Hvor langt vil bolden bevæge sig i løbet af den minimale VEP-latenstid målt i jeres forsøg.

VEP-latenstiden er målt til 100 m/s, og er et mål for hvornår informationen, der fanges på øjets nethinde, når den primære synsbark i hjernen, hvor det registreres.

Vi har opstillt følgende regnestykke:

10.000 m/3600 sekunder =2,78 millisekunder (skal det ikke være 100.000 meter/3600 sekunder, når nu bolden bevæger sig med 100 km i timen, eller kan man godt gøre det på denne her måde?)

Herefter bliver regnestykket, at 2,78m/s * 0,1sek = 27,8 cm (og denne værdi synes jeg egentlig lyder ganske rimelig. Hvis jeg laver samme regnestykke, og skriver 100.000 meter over 3600 sekunder, så får jeg, at bolden har bevæget sig 2,78 meter, før informationen om dens position, når synsbarken i hjernen, og det virker også temmelig langt).

Håber en kan hjælpe :)

Skriv et svar til: Hastigheden af en tennisbold og hvornår informationen kommer til hjernen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.