Studievalg og videregående studie

Så mange muligheder

30. december 2015 af MagNowitz

Hej!

Jeg er en dreng på 16 år, går på efterskole i tiende klasse lige nu. Her inden for kort tid, skal jeg vælge hvad jeg vil næste år. Jeg er dog meget itvivl. Jeg står i den situation, at jeg rigtig gerne vil på high school. helst om halvandet år(17/18), hvor jeg så vil være senior. Jeg tænker, at et ophold i et andet land, ville modne mig rigtig meget, men på den anden side, har jeg heller ikke lyst til at komme et år bagud. Jeg har stødt på tre forskellige ungdomsuddannelser, som interesserer mig. Den ene er den klassiske STX. Fordelene ved den er, at jeg kender super mange rare mennesker, som går der, og det er mega tæt på. Dog vil de komme til at tage fire år, hvis jeg gerne vil på high school. Måske skal det siges, at mine karakterer var rimelig gode i folkeskolen

Min anden overvejelse er IB/Pre-IB. Jeg har læst mig frem til, at IB'en tager 2 år, men mange danskere bruger 3 år, fordi de starter med en Pre-IB for at lære, hvordan det er at blive undervist på dansk. Har fundet frem til, at man kan få merit, hvis man tager sådan en uddannelse, så det kun tager tre år. Dog har jeg hørt, at det er rigtig hårdt, og at mange ting foregår uden hjælpemidler(skrivning i hånden osv.) Er lidt usikker på om det er rigtig det jeg har læst mig frem til?

Den tredje ting jeg har overvejet er 2-årig stx på Aarhus Akademi. Nogen, som har prøvet det? Er det hårdt og hvordan er miljøet?

Det lyder måske som et luksus problem, men jeg synes virkelig det besværligt, at der bliver opstillet så mange muligheder foran. Jeg ved ikke om det er nemmere at tage på college bagefter, man har færdiggjort sin ungdomsuddannelse. Nogen der har prøvet det?

Jeg håber virkelig, at der er nogen er jer, som har erfaring med uddannelserne ovenfor eller college

Mange håbefulde hilsner Magnus

Godt Nytår!


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. januar 2016 af MaibritG

Min anden overvejelse er IB/Pre-IB. Jeg har læst mig frem til, at IB'en tager 2 år, men mange danskere bruger 3 år, fordi de starter med en Pre-IB for at lære, hvordan det er at blive undervist på dansk.

Først tænker jeg, at du mener, at pre-IB kræves fordi at danske elever skal lære at tale engelsk. Og det kunne ikke være mere forkert. Kan du ikke tale, forstå, skrive etc. engelsk på et højt niveau, så skal man slet ikke vælge IB (deraf optagelsesprøven). Pre-IB svarer til 1.G, og indeholder faktisk de samme fag som en almindelig STX 1.G med NV og almen sprogforståelse. Forskellen ligger dog i, at undervisningen er på engelsk. På den måde betyder det også, at pre-IB-eleverne kan overflyttes til en almindelig 1.G-klasse, hvis de finder ud af, at IB-uddannelsen ikke er noget for dem alligevel.

Har fundet frem til, at man kan få merit, hvis man tager sådan en uddannelse, så det kun tager tre år.

Du mener 2 år? IB'en er 2-årig ligesom HF (de minder faktisk meget om hinanden i opbygningen). Du skal nok forvente, at du som dansker potentielt ikke ville kunne få  merit for pre-IB, da du i så fald ikke vil kunne indgå i en dansk 1.G-klasse, da du mangler det forberedende år. Det afhænger af om din amerikanske uddannelse kan meritoverføres til det danske system.

og at mange ting foregår uden hjælpemidler(skrivning i hånden osv.) Er lidt usikker på om det er rigtig det jeg har læst mig frem til?

Det er helt korrekt. Alle eksamener er håndskrevne (jeg mener at Extended Essay - svarer til SSO/SRP - godt må skrives på computer) og du må ikke have hjælpemidler med. De eneste hjælpemidler, du har til rådighed er eksempelvis IB-organisationens egen formelsamling (og den er piv-ringe). Derudover skal du forvente at den mest avancerede lommeregner, du må anvende er TI-84 (STX bruger V200, TI-89 eller de helt nye CAS-lommeregnere). Tesen er, at IB-elever i eksempelvis Afrika ikke må have ringere vilkår end IB-elever fra Danmark.


Har du helt konkrete planer med at studere i udlandet, jamen så er IB-systemet vejen frem - rent sprogligt og anerkendelsesmæssigt. Der tager man nemlig også hensyn til de "dumpede" elever, der kun får udstedt et certifikat og ikke et diplom. Det betyder, at du faktisk kan optages på studier i udlandet (glem dog Oxford, Harvard og de andre prestige universiteter) uden at have bestået IB. Beståelsesraten er væsentlig lavere end hos de øvrige danske gymnasielle uddannelser.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: Så mange muligheder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.