Dansk

Dansk terminsprøve :)

04. januar 2016 af Magn2072 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Hej allesammen.
Jeg skal imorgen til terminsprøve i dansk. Jeg har tænkt mig at vælge essay eller nyhedsartikel, og det ville være en stor hjælp hvis nogle kender nogle gode tips. Har ledt på internettet og kigget i mine ældre "stile"
-Magnus ;)

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. januar 2016 af Stats

Essayet er karakteristisk ved, at skribenten ud fra faglig viden og indsigt undersøger, overvejer og reflekterer over et emne eller et begreb. Resultatet behøver ikke føre frem til en entydig konklusion, men har snarere karakter af en begyndende undersøgelse, der fører frem til nogle pointer eller væsentlige betragtninger i forhold til emnet. I modsætning til den litterære artikel og kronikken er essayet karakteristisk ved at have en mere personlig tilgang, men det må ikke blive privat og skal være af almen interesse.  

Et essay begynder ofte med det konkrete eller personlige for at nå et mere generelt og alment niveau. Man går f.eks. fra at skrive om sin bedste rejseoplevelse til at overveje, hvilken betydning rejser kan have for mennesker generelt. Man kan også starte med en undren eller noget man gerne vil undersøge nærmere. Essayet bruger ofte retoriske virkemidler og sproglige billeder, og det kan henvende sig direkte til læseren ("du må forestille dig at...").

Essayet som dansk stil stiller desuden krav om, at man tager udgangspunkt i en foreliggende tekst. Man kan ikke nøjes med at bruge noget tilfældigt fra teksten. Man skal heller ikke levere en større redegørelse eller analyse af den, Man skal derimod tage udgangspunkt i et centralt eller karakteristisk træk eller synspunkt i teksten og udnytte det som afsæt for refleksioner, associationer og undersøgelse.

Refleksionshjul

Refleksionscirklen kan strukturere dit essay ved at lade dig fokusere på kompositionen dvs. opbygningen af dit essay. Udgangspunktet er din problemstilling og et konkret eksempel (i). Dernæst kommer selve refleksionen, som tager sit udgangspunkt i en kort analyse af dit eksempel (ii). Herefter reflekterer du over dit eksempel, som fører videre til en abstraktion, hvor du forsøger at brede dit eksempel ud til en brede kontekst eller sammenhæng (iv). Til slut kan du forsøge at brede dit eksempel ud ved at lade det føre videre til et nyt eksempel, som du herefter kan uddybe ved at tage en ny runde i refleksionscirklen.

Husk. Du må ikke konkludere. Man skal kunne være enig/uenig med dig (lede til diskussion). Det må ikke være for personligt.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. januar 2016 af Stats

Et essay jeg skrev om udkantsdanmark med udgangspunkt i Anja Sika de Thurah's kronik i Politiken, 17. Februar. Jeg fik 10 med pil op... Kommentarerne var, at jeg på side 3 havde svært ved at holde styr på mine tanker (Ved "monster" prøvede jeg at lave en connection til "sygdomsmetafor" fra side 1 og 2. Dette fangede min lærer ikke), og så var der også et citat min lærer ikke mente havde stor betydning.

Hvis du læser den, så læg mærke til figurerne og metaforerne + reflektionscirklen som jeg har brugt.

Håber det hjælper dig og held og lykke med prøven.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Dansk terminsprøve :)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.