Matematik

Matematik- undersøgelse af tangens

07. januar 2016 af Smillalarsen1 - Niveau: 8. klasse
Hej alle...
Jeg har en problemopgave til på tirsdag.
Jeg vil selv indrømme at jeg ikke er god til matematik, og jeg plejer altid at få hjælp af min mor, men hun er ude at rejse! :)
Hvis nogle af jer kunne hjælpe mig med en eller flere opgaver ville det være rigtig skønt.
Kh
Alle opgaverne er i den nedstående fil :)
Vedhæftet fil: image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2016 af jegbrugerstudieportalen (Slettet)

Der er en facitliste bagerst i din bog!!!!


Svar #2
07. januar 2016 af Smillalarsen1

Men jeg vil da gerne have mine "egne svar"?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. januar 2016 af jegbrugerstudieportalen (Slettet)

om du så skriver dine egne svar så vil de alligevel matche facitlisten


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. januar 2016 af StoreNord

Nu hvor der er gået 2 timer, må du vel have nået det meste selv?


Svar #5
07. januar 2016 af Smillalarsen1

Jeg er først lige kommer hjem, så nej DSV :(

Svar #6
07. januar 2016 af Smillalarsen1

Og facitlisterbe er kun til færdighedsregning :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
07. januar 2016 af SådanDa

Du er med på hvordan du skal tegne det i opg 1), ikke? :)


Svar #8
07. januar 2016 af Smillalarsen1

Jo "SådanDa" det er jeg. Jeg forstår bare ikke det der tan-noget... Ville ønske jeg var fod til matematik :( synes det eget spændende fag, og jeg vil SÅ gerne kunne forstå matematikkens verden, men det gider min hjerne ikke :(

Brugbart svar (0)

Svar #9
07. januar 2016 af SådanDa

Så så, alting tager tid at lære, noget ting tager længere tid at lære for nogen end for andre, men hvis man bare bliver ved med at forsøge skal det nok komme :)

Hvis vi nu kigger på opgave 2. Kan du huske noget som helst om hvad tangens betyder, og er for noget? :)


Svar #10
08. januar 2016 af Smillalarsen1

Ja, i hvert fald hvilken del det er på en trekant :) og tusind tak, jeg vil prøve at forbedre mig i dette år:)

Brugbart svar (0)

Svar #11
08. januar 2016 af SådanDa

Så har du nok hørt at tangens vinklen i en retvinklet trekant kan findes som (modstående katete)/(hosliggende katete), altså med andre ord at du kan finde tangens ved at tage den linje som er modsat af vinklen og dividere den med linjen trekanten står på? Det kan du nemlig bruge i opgave 2). Prøv nemlig at se at linjen på tegningen danner en retvinklet trekant hvis du også tegner en ret linje opad fra 1,0 på x-aksen.

Så bliver den linje trekanten står på 1 lang, så skal du finde højden af den modsatte linje, så vil tangens til vinklen være højden/1=højden. Du skal altså blot finde føjden af trekanten. Det kan du gøre ved at tegne en streg fra der hvor den skrå og den rette linje mødes og så ind på y-aksen, den værdi du rammer y-aksen i vil så svare til tangens af vinklen! :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. januar 2016 af Soeffi

Vedhæftet fil:1653031.jpeg

Svar #13
08. januar 2016 af Smillalarsen1

Tusind tak SådanDa du har hjulpet mig rigtig meget! Tak!

Skriv et svar til: Matematik- undersøgelse af tangens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.