Matematik

F(x), f'(x) og f(x)

17. januar 2016 af 17P (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Studieportalen

Jeg er i gang med at lave  denne opgave – se vedhæft.

Jeg kan ikke finde ud af opgave b og c. Hvordan kan man se hvilken f'(x) og F(x) der passer til f(x)?

Tak på forhånd. :)

Vedhæftet fil: opgave 4.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2016 af AskTheAfghan

b) Se på ekstrema for funktionen f. Kig så på skæringspunkterne for f ' på x-aksen. Hvis, f.eks., (a, f(a)) er et ekstremum for f, så skærer grafen f ' på x-aksen, nemlig (a, f '(a)) = (a, 0).

c) Lad en af de fire figurer være en graf F. Se på ekstrema for funktionen F. Kig så på skæringspunkterne for f på x-aksen. Hvis, f.eks., (b, F(b)) er et ekstremum for F, så skærer grafen f på x-aksen, nemlig (b, f(b)) = (b, 0). Hvis betingelsen opfylder, så er figuren passende.


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. januar 2016 af StoreNord

b)

f er aftagende indtil ca -5,3. Det svarer til en negativ f'(x). Hvilken af de 4 andre grafer passer med det?

c)


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2016 af StoreNord

b)

f er aftagende indtil ca -5,3. Det svarer til en negativ f'(x). Hvilken af de 4 andre grafer passer med det?

c)

Fra -6,5 er f(x) negativ. f(x) er hældningen af F(x). F(x) begynder altså at aftage dèr. Hvilken af de 4 er så F(x)?


Svar #4
18. januar 2016 af 17P (Slettet)

Jeg er ikke helt med på, at jeg har forstået det rigtigt, men er:

b) funktion j

c) funktion g

Heller er det helt forkert?


Brugbart svar (0)

Svar #5
18. januar 2016 af StoreNord

b)   nej, den der er negativ indtil -5,3 er h eller k, men kun k bliver negativ igen i -1,5.

c)    ja, det kan kun være g.    :)


Skriv et svar til: F(x), f'(x) og f(x)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.