Matematik

hjælp til matematik opgaver haster!!!

01. februar 2016 af iisommerii (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej jeg har brug for hjælp til nogle matematikopgaver. Jeg vedhæfter dokumentet.

På forhånd tak

Vedhæftet fil: opg 8.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. februar 2016 af PeterValberg

Der er jo hele 10 opgaver, det er vel et helt opgavesæt, som du ikke selv gider at lave?

Til HVER af de opgaver, du gerne vil have hjælp til, opretter du en tråd her på portalen, -
én tråd per opgave, hvori du nøje beskriver så præcist som muligt, hvad du har problemer med.
Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at vi ikke bruger tid på at
forklare ting, som du i forvejen er bekendt med.
Dette viser også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. februar 2016 af mathon

1.

På en tegning ser du:
         Afstand d til kysten efter 3 timers sejlads:
                a)

d(S_1)\! \! :\left ( 10\cdot \left ( 1{,}852\; \tfrac{km}{h} \right ) \right )\cdot \left ( 3\; h \right )\cdot \cos(22^{\circ})

d(S_2)\! \! :\left ( 18\cdot \left ( 1{,}852\; \tfrac{km}{h} \right ) \right )\cdot \left ( 3\; h \right )\cdot \cos(38^{\circ})

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. februar 2016 af mathon

b)
      Afstand a målt langs kysten efter 3 timers sejlads:

a(S_1)\! \! :\left ( 10\cdot \left ( 1{,}852\; \tfrac{km}{h} \right ) \right )\cdot \left ( 3\; h \right )\cdot \sin(22^{\circ})

a(S_2)\! \! :\left ( 18\cdot \left ( 1{,}852\; \tfrac{km}{h} \right ) \right )\cdot \left ( 3\; h \right )\cdot \sin(38^{\circ})

Skibenes indbyrdes afstand efter 3 timers sejlads beregnes med Pythagoras:

\left | S_1S_2 \right |=\sqrt{\left (\Delta d \right )^2+\left ( \Delta a \right )^2}

Svar #4
02. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

I opgave 2 b hvor man skal beregne sidelængderne a,b og c, det jeg ikke helt forstår er at vi får oplyst at højden/afstanden mellem B og b er 5,2 altså hb, mener de så højden af b eller af B, fordi vi skal bruge sinusrelationerne til at beregne de tre sidelængder, men ved vi hvad sidelængde b er, eller er informationen ligegyldtigt. jeg har vedhæftet et duokument hvor selve opgaven er på.

På forhånd tak

Vedhæftet fil:opg 8.docx

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. februar 2016 af mathon

c=\frac{h_b}{\sin(A)}

a=\frac{h_b}{\sin(C)}

b=c\cdot \cos(A)+a\cdot \cos(C)

B=180^{\circ}-\left ( A+C \right )

Svar #6
03. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

Jeg har brug for hjælp til hele opgave 3 jeg forstår den ikke helt. i opgave a) skal man bare sige

C= (158-32)*5/9= 70 grader

er det rigtigt, og hvad skal man så i de resterende opgaver

På forhånd tak.

Svar #7
03. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

Jeg kan overhovedet ikke finde ud af opgave 7, 8 og 10. jeg ved ikke hvordan jeg skal begynde. Dem har jeg også brug for hjælp til at løse

på forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. februar 2016 af mathon

Opgave 3.

f(x)=y=ax+b

158=a\cdot 70+b
                                                 50=a\cdot 10+b                  subtrakton givert

108=60a

a=\frac{108}{60}=\frac{9}{5}                     indsat i 50=a\cdot 10+b

50=\frac{9}{5}\cdot 10+b

50=18+b

b=32
hvoraf:
                                 f(x)=\frac{9}{5}x+32

f(x)=1{,}8x+32

Svar #9
04. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

Det ville være dejligt hvis jeg evt kunne få hjælp til opgave 7, 8 og 10 . Og få forklaret med hvad man skal gøre trinvis

På forhånd tak

Svar #10
05. februar 2016 af iisommerii (Slettet)

er det 3 b) du har lavet oppe i opgave 3?

Skriv et svar til: hjælp til matematik opgaver haster!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.