Matematik
Rentesregning - formel og resultat hænger ikke sammen
Hejsa.
Er formlen for at bestemme hvor mange penge en person har efter x antal år, når jeg kender startkapital og rente ikke:
Kn=K0(1+r)^n
Jeg har dobbelttjekket og læst min grundbog og notater igennem, men jeg får et latterligt svar når jeg bruger wordmat.
Helt præcist så indsætter en person 100.000 ind på en konto i 2000. Og årlige rente er 3%, hvor mange penge har pågældende i år 2009?
Hedder formlen så ikke Kn=100000(1+3)^9 resultatet er bare fuldstædig latterligt.
Tak for hjælp.
Svar #1
15. februar 2016 af JulieW99
Den hedder Kn=K0(1+r)n
Hvoraf renten er i decimaltal, og dermed bliver den: Kn=10000(1+0,03)9
Vh Julie
Svar #2
15. februar 2016 af kusumasoerensen (Slettet)
Er det fordi at jeg skal omskrive renten fra procent til kapitalfremskrivning først?
Svar #3
Du skal omskrive procenten til decimatal.
100% = 1.
10%=0,1
1%=0,01.
Det er vigtigt at du omskriver den til decimaltal, inden du ligger den til(eller trækker fra, hvis det er et beløb der skal falde igennem x antal terminer) 1, og dermed får fremskrivningsfaktoren, der er defineret ved F=1+r(I decimaltal)
Vh Julie
Svar #4
15. februar 2016 af kusumasoerensen (Slettet)
Mange tak :). Det skriver jeg lige ned i mine notater.
Svar #5
Det gør du bare. Rentesregning kan være kringlet indtil man lige fanger den, men derefter er den nem nok. Det er dog bare vigtigt at huske at skrive de skide procenter om til decimaler, for ellers får man netop det yderst mærkelige svar fra WordMat(der desuden er et helt genialt CAS-værktøj, specielt til statistik) :)
Vh Julie
Skriv et svar til: Rentesregning - formel og resultat hænger ikke sammen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.