Kemi

Titrering af citronsaft - Fejl og supplerende eksperiment?

21. februar 2016 af GymElevXD (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg er i tvivl om disse spørgsmål, som vi har fået ift. et forsøg med titrering af citronsaft. Hvorfor er det korrekt selvom man ikke har nogle fejlkilder, og hvad et supplerende eksperiment skulle gå ud på? 

Spørgsmålene ses nedenfor:

- Hvorfor er resultatet ikke 100% korrekt (selvom du ikke har lavet fejl i forsøget)? Er resultatet for lille/for stort? Tænk på, hvorfor citrusfrugter er sunde.

- Hvad skulle et supplerende eksperiment gå ud på, hvis det skal bidrage til en mere nøjagtig bestemmelse af citronsyreindholdet i saften?

Mange tak på forhånd! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. februar 2016 af Soeffi

#0 - Hvorfor er resultatet ikke 100% korrekt (selvom du ikke har lavet fejl i forsøget)? Er resultatet for lille/for stort? Tænk på, hvorfor citrusfrugter er sunde.
Der tænkes nok på bidraget fra
 ascorbinsyre 

Citronsyre:

 Ascorbinsyre:


Svar #2
21. februar 2016 af GymElevXD (Slettet)

#1
#0 - Hvorfor er resultatet ikke 100% korrekt (selvom du ikke har lavet fejl i forsøget)? Er resultatet for lille/for stort? Tænk på, hvorfor citrusfrugter er sunde.
Der tænkes nok på bidraget fra ascorbinsyre 

Citronsyre:

 Ascorbinsyre:

Okay, mange tak.

Men er ascorbinsyre så c-vitamin eller misforstår jeg det fuldstændig?

Men hvad har det, at der er ascorbinsyre i en citron at gøre med, at resultatet ikke er 100% korrekt? Er det fordi ascorbinsyren kan påvirke resultatet eller hvordan?


Svar #3
21. februar 2016 af GymElevXD (Slettet)

Nogle der har en idé om hvad et supplerende eksperiment kunne gå ud på? :)


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. februar 2016 af Soeffi

#2 

Ascorbinsyre er C-vitamin og har omtrent samme syrevirkning som citronsyre. Det, som du bestemmer, er dermed koncentrationen af ascorbinsyre plus citronsyre.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. februar 2016 af Soeffi

#3

Jeg er ikke sikker, men det er en kendt sag, at C-vitamin nedbrydes ved kogning af fødevarer. Derfor kan det tænkes, at man ved at koge opløsningen, kan fjerne noget af C-vitaminet inden forsøget.


Svar #6
22. februar 2016 af GymElevXD (Slettet)

#4
#2 

Ascorbinsyre er C-vitamin og har omtrent samme syrevirkning som citronsyre. Det, som du bestemmer, er dermed koncentrationen af ascorbinsyre plus citronsyre.

Okay, jeg tænkte nok, at det var derfor, mange tak skal du have :D

Over: Okay, tak :)


Skriv et svar til: Titrering af citronsaft - Fejl og supplerende eksperiment?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.