Studievalg og videregående studie

Uvished om valg af videregående uddannelse

22. februar 2016 af HHXmeister (Slettet)
Hej Studieportalen...

Jeg er en dreng på 18 år, og går lige pt. i 2.g på HHX.
Jeg har ikke som sådan nogle interesser, jeg går op i, og derfor er det netop svært for mig at gennemskue fremtiden, når jeg ikke kan overskue situationen.
Jeg føler mig lidt efterladt i mørket, når det kommer til valg af videregående uddannelse. Mine karakterer ligger mellem 7-10 i alle fag. Har kigget på rigtig mange forskellige uddannelser, og har primært jurastudiet i sigte. Problemet er dog, at jeg intet aner om studiet, selvom jeg har søgt en del på nettet. Jeg er i den situation, at uanset hvad kan jeg ikke beslutte mig, og uvisheden om det endelige gennemsnit, i forhold til adgangskravet, stresser mig også.

Du er meget velkommen til at smide en kommentar med, hvilket studie du valgte, og hvordan du kom frem til beslutningen.

Mvh. Rune

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2016 af MaibritG

Jeg valgte efter min interesse. Jeg har altid synes, at design og kommunikation var interessant (også som fag på HTX), så jeg valgte at læse en BA i Designkultur og økonomi. Jeg var dog meget spændt på om jeg kunne klare erhvervsøkonomi-delen, men det var intet problem. I dag er mit interessefelt forsat design (både teoretisk og i praksis) samt kommunikation, men markedsføring (markedskommunikation) og organisationsteori er senere kommet i løbet af min studietid.

Jeg vil i hvert fald anbefale dig, at vælge efter din interesse. Det er trods alt 3 eller 5 år, du skal sidde og knokle med det, så hvis det bliver en slags pligtlort, så tror jeg også det blivere sværere at finde motivationen. Et andet fokus, jeg selv havde var også hvad jeg skulle bruge min uddannelse til i den sidste ende, men det er vist mere aktuelt for de tværfaglige uddannelser, hvor der ikke er en fast jobbeskrivelse.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
22. februar 2016 af HHXmeister (Slettet)

Tak for svaret Maibrit. :-)


Svar #3
24. februar 2016 af HHXmeister (Slettet)

Bump

Skriv et svar til: Uvished om valg af videregående uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.