Studievejledning

supplere et fag to steder

25. februar 2016 af lokpæø (Slettet)

Hej, ved I om det er muligt at supplere ét fag to forskellige steder?

Fxved at tage matematik A ved hf i by x sammentidig med man også tager matematik A i hf ved by y?

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2016 af MaibritG

Jeg har meget svært ved at se fidusen i det, og jeg tvivler på, at du (gratis) får lov til det. Men du kan da kontakte uddannelsesstederne og høre om dine muligheder.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2016 af mette48 (Slettet)

Det vil jeg ikke anbefale. Koncentrer dig om undervisningen det ene sted. Løs opgaverne, slå op i lærerbøgerne og spørg om det du har problemer med, hvis du stadig har problemer. Du skal selv arbejde med stoffet, ikke overlade det til underviseren på et andet hold.

Svar #3

Hov hov mette48, det var bestemt heller ikke det, jeg havde tænkt! Uden at kende til min probemstilling skal man ikke snakke (skrive) for meget.
Jeg har haft matematik på gymnasiet, hvor jeg fik 12 (skriftlig) og 10 (mundlig). Jeg søger ind på videregående, hvor jeg helt skal have 12, 12. Det er derfor jeg vil tage mundtlig matematik om to steder, som selvstuderende. Som selvstuderende vil jeg først møde underviseren til selve eksamen. Han/hun skal ikke undervise mig, så jeg har ikke mulighed for overlade stoffet til underviseren! Dette koster 2x450 kr. Men det jeg var i tvivl om, var om man godt kunne tage det to forskelige steder.

Brugbart svar (0)

Svar #4

Jeg har haft matematik på gymnasiet, hvor jeg fik 12 (skriftlig) og 10 (mundlig). Jeg søger ind på videregående, hvor jeg helt skal have 12, 12. Det er derfor jeg vil tage mundtlig matematik om to steder, som selvstuderende.

Jeg kender ikke umiddelbart nogle videregående uddannelser, der sætter krav om 12/12 i matematik. Desuden vil du ikke kunne supplere når du i forvejen har faget på det ønskede niveau. Medmindre, at du kan supplere fra C til B eller B til A. Dit samlede gennemsnit, som jo gør sig gældende for optagelse på studiet, er jo også lukket, så der er ingen fidus i at supplere. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Svar #5

Ser du, jeg søger ind via kvote 2.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Du kommer uanset hvad til selv at finanisiere det som HF-enkeltfag (uden SU), da GSK ikke optager dig, da 12/12 ikke er et fagspecifikt minimumskarakterkrav (heller ikke på medicin). Så det afhænger af om VUC (HF-enkeltfag) vil optage dig, når du har faget i forvejen. På den anden side så kan 450 kroner for en studerende, der har udsigt til at bestå, jo også en vis motivationsfaktor. Der er jo ingen garanti for 12/12.

Mit bud er, at du kontakter VUC for at høre om dine muligheder inden du spekulerer i, at tage matematik A to steder.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Svar #7

Hej, tak for dine råd, dog var jeg i forvejen opmærksom på alt det har skrevet.

Brugbart svar (1)

Svar #8
27. februar 2016 af allan_sim

Så vidt jeg ved, tillader ministeriets indberetningssystem ikke, at man er indberettet til samme eksamen to gange i samme eksamenstermin. Systemet tjekker på CPR-nummer, og den ene af de to uddannelsesinstitutioner ville dermed ikke kunne få lov til at indberette dig.

Du skal huske på, at de 450 kroner i deltagerbetaling på ingen måder dækker udgiften for "din del" af holdet. Skolerne får taxameter, og ministeriet er i sagens natur ikke interesseret i at betale taxameter for den samme kursist to forskellige steder. Selvom det således var muligt at gå til eksamen to gange i samme termin to forskellige steder, ville du med stor sandsynlighed skulle svare fuldt undervisningstaxameter på den ene institution i stedet for betalingen på 450 kroner.

Svar #9
29. februar 2016 af lokpæø (Slettet)

Nej, det er ikke helt rigtigt med CPR-nummer-tjekningen. Jeg kunne godt tilmelde mig samme fag to steder uden at nogle af skolerne lod mærke til det, dog har jeg lige kontaktet den ene skole for at spørge om jeg kunne ændre det ene fag til et andet, idet jeg alligevel ikke havde brug for gå op i ét fag to forskellige steder. Jeg har kontaktet to studievejledere og har fået svar på om det er muligt eller ej. Det ene sagde, at han tror at du godt kunne lade sig gøre, mens den anden sagde at det ikke helt var muligt. 

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. marts 2016 af allan_sim

#9.

Ja, du kan sagtens tilmelde dig. Problemet opstår først, når de skal til at indberette kursister til eksamen. Man indberetter intet til ministeriet ved tilmelding.

Svar #11
26. marts 2016 af lokpæø (Slettet)

#9.

Ja, du kan sagtens tilmelde dig. Problemet opstår først, når de skal til at indberette kursister til eksamen. Man indberetter intet til ministeriet ved tilmelding.

Det er helt rigtigt.

Skriv et svar til: supplere et fag to steder

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.