Samfundsfag

Sociologiske teorier

26. februar 2016 af Idagardel (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle!

Jeg har fået til opgave at læse dette debatindlæg fra Politken: http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/ECE3021123/unge-er-ikke-selvoptagede---vi-laenges-efter-faellesskab/

Herefter skal jeg b.la svare på spg'et:

"Analysér artikel, idet du især fokuserer på unges livsbetingelser i det senmoderne samfund. Indrag og brug selvvalgte sociologiske teorier og begreber."

Jeg forstår godt hvad en sociologsik teori er. Fx. er der Anthony Giddens.

Men det jeg synes er svært, er at koble en teori på dette debatindlæg. Hvad skal jeg skrive? Hvilke sociologiske teoirer referer til det han siger, og hvordan skal jeg formulere mig? Jeg er helt blank omkring hvad jeg skal skrive. Hvordan skal jeg ovehovedstarte, fordi hvad menes der med at analysere artiklen? 

Vil virkelig sætte pris på al den hjælp, jeg kan få, da jeg er så lost!

Mvh Ida (P.s jeg går i 1.g og har samf A)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2016 af vældevælde

Hej nu kender jeg ikke særlig meget til socilogisk teori, men jeg kunne forstille mig at læren vil der til at forklare, hvad nogle af de forskelige teorier går ud på og hvordan det hænger sammen med det du lige har læst. Du skal prøve at sætte i forhold til det der står.


Svar #2
26. februar 2016 af Idagardel (Slettet)

Hej tak for svar. Men det er jo lige det jeg ikke helt kan finde ud af. Jeg forstår godt hvad opgaven ønsker, men jeg får desværre ikke helt hvordan jeg skal løse den. Jeg har svært ved at koble en teori på artiklen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2016 af MHR1993 (Slettet)

#0

Der er ikke et facit på samme måde som i fx matematik; du kan således benytte dig af flere teorier.
Først må du have et fokuspunkt: Hvad er meningen med artiklen? Hvilke forhold gør sig gældende?

Dernæst skal du sætte dette i relief til problemstillingen og finde dig et nyt fokuspunkt: Hvad kan jeg forklare ud fra samfundsvidenskabelige teorier og/eller modeller / begreber?

Her er nogle forslag til inspiration: Bourdieus kapitalbegreb, livsstil, postmaterielle værdier og Giddens' teori om det senmoderne samfund (Giddens er jo ikke en teori i sig selv; han er derimod en teoretiker), individualisering osv.


Svar #4
26. februar 2016 af Idagardel (Slettet)

Hej MHR, tak for svar!

Jeg synes dog det vildt svært at formulere mig, så der er en rød tråd/logisk sammenhæng mellem teorien/teoretikernes holdninger og artiklen.

Artiklen handler jo vel om at han er træt af at alle mener ungdommen i dag er egocentrede og for optagede af sociale medier, men han mener i stedet at det er 40-50 års generationen der er det. Hvordan kan jeg koble en teori på der referer til dette og samtidig skabe en velformuleret sammenhæng?

Og hvad betyder det når min lærer vil have jeg skal analysere artiklen?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. februar 2016 af vældevælde

#3 Det er ikke det jeg eller ikke sagt?   Det var mere, at man skulle sammenligne og se, hvad det ligner  og hvad det ikke ligner.


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. februar 2016 af MHR1993 (Slettet)

#4

Senmoderniteten "kommer" til Danmark i 1960'erne. Hvad er nogle af de mest oplagte forskelle på fx 1960'ernes generation og skribentens generation? En idé kunne nok være netop den dialog vi har gang i lige nu - hvad betyder fx internettets fremgang for iscenesættelsen af individet?
Med hensyn til den velformulerede sammenhæng kan jeg ikke hjælpe dig. Som regel kommer den velformulerede sammenhæng af sig selv når man beskæftiger sig med et emne og finder lige netop dén indgangsvinkel der vækker ens interesse. 


#5

Ingen anfægter at indholdet i #2 og #3 i bund og grund er det samme. Imidlertid er der nogle enkelte betydningsnuancer og pædagogiske overvejelser i #3 som i hvert fald er mere eksplicitte end i #2.


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. februar 2016 af Studscientpol (Slettet)

Inddrag Giddens og diskuter hans begreb om "det rene forhold". Ellers er Bauman og Senneth relevante :)


Skriv et svar til: Sociologiske teorier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.