Matematik

Cramer's regel

27. februar 2016 af Budsmoke - Niveau: A-niveau

Hej allesammen. Jeg har lige et spørgsmål jeg er i tvivl om og håber nogen kan hjælpe.

Når man skal bestemme derterminaten i et ligningssystem med mere end to ligninger og to ubekendte, er det for D eller er det for Dx,Dy,Dz.....

Jeg har vedlagt to billeder, som godt nok er fra to forskellige systemer, men det skulle gerne give en bedre forståelse for mit spørgsmål, da jeg selv syntes deter lidt svært at foklare hvad jeg mener.

Det ene billede viser et system og det andet er metoden jeg gerne vil bruge til at bestemme determinanten eller determinanterne.

På forhånd tak

Svar #1
27. februar 2016 af Budsmoke

Kunne ikke få begge billeder med i mit spørgsmål så her er nummer to :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
27. februar 2016 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #3

Du skal bestemme alle determinanterne.

Som du korrekt skriver nederst til højre skal du for at finde løsningen for den ubekendt nr. i skal du erstatte den i'te søjle med højre side og finde determinanten. Dividerer du det med D får du løsningen

Svar #4

Det er ikke mig der har lavet det der er på billederne..

Det er billeder fra to forskellige videoer. Det første billede er fra en video hvor et system udregnes, men determinaten vises ikke.

Det andet billede er fra en anden video hvor princippet i determinanten vises men uden at skrive eller fortælle om det er for D eller Dx eller Dy osv..

Jeg er i tvivl om for hvilke(n) det skal gøres???

Brugbart svar (0)

Svar #5

Den første viser hvilken determinanter, du skal udregne, og hvordan du skal bruge resultatet. Du spørger om hvilken du skal udregne, og det er altså dem alle.

Den anden viser en metode til at udregne determinanter. Er du i tvivl om noget der ?

Svar #6

Jeg er i tvivl om det er tallene i D's x-kolonne, som skal bruges hele vejen igennem til udregning af determinanten eller om det er for hver individuel, altså x-kolonne for Dx,Dy osv???

Brugbart svar (0)

Svar #7

Du skal er statte x kolonnen i D matricen med højre side, når du skal udregne Dx. I dette tilfælde er den altså ændret  I alle de andre tilfælde skal du have samme første kolonne. Når du skal udregne Dy, skal du erstatte den 2. søjle med højre side af ligningssystemet. I dette tilfælde er altså den 2. søjle ændret i forhold til D. I alle andre tilfælde er den uændret o.s.v. 

Svar #8

Jeg det forstår jeg godt.

Det jeg mener er at på billede to et tallene 3 og 7 og -1 brugt, men skal jeg i systemet på billede et så bruge tallene 1 og 1 og 1 D - Herefter tallene -5 og 35 og -18 for Dx osv. - til regnemetoden på billede to??

Brugbart svar (0)

Svar #9

ja det skal du

Svar #10

Ok.. Mange tak :)

Skriv et svar til: Cramer's regel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.