Matematik

Time-invariant eller variant.

28. februar 2016 af Searchmath (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Hvordan kan man matematisk afgøre om en ligning er tidsvarierende eller tids-ikke-varierende? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. februar 2016 af Therk

Kontrolteori på SP? =)

Kontrollér om responsen til en forsinkelse på inputtet \inline f(t+\varepsilon) er lig \inline y(t+\varepsilon).

Eksempel 1:

Opgave a: Delay input og kald det y1.

f(t-2+\varepsilon) = y_1(t)
Delay respons:
y(t+\varepsilon) = f(t+\varepsilon -2) = y_2(t)

Hvis \inline y_1(t) = y_2(t), så er ligningen tidsinvariant.

Eksempel 2:

Opgave d: Delay input og kald det y1
tf(t-2+\varepsilon) = y_1(t)
Delay respons:
y(t+\varepsilon) = (t+\varepsilon)f(t+\varepsilon-2) = y_2(t)
Da de to funktioner y1 og y2 ikke er ens, er ligningen ikke tidsinvariant.

Svar #2
13. marts 2016 af Searchmath (Slettet)

Skal man altid indsætte t=(t+ε) i delay responset? For så burde delay responset for d være;

y2= (t+ε) f((t+ε)-2+ε)

man får samme konklusion, men vil blot lige være sikker. 

:)

Jeg tænker umiddelbart at e) og f) er tidsvarierende, er det ikke nok at man kan se at funktionen kan differentieres eller integreres? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. marts 2016 af Therk

Jeg er ikke helt med på hvorfor du lægger epsilon til to gange i d. For alle steder på højre side, erstat t med t+ε.

Jeg tænker umiddelbart at e) og f) er tidsvarierende, er det ikke nok at man kan se at funktionen kan differentieres eller integreres? 

Hvis systemet ikke er tidsinvariant, så er det tidsvarierende. Benyt metoden i #1 til at kontrollere. I e) og f) er du naturligvis nødt til at antage regularitet, så f er hhv. integrabel og differentiabel, ellers giver udtrykkene ikke nogen mening.

Det er ikke nødvendigvis nok at funktionen er integrabel eller differentiabel for at kunne se at det er et tidsvarierende system. Eksempelvis kan f i opgave a) sagtens være differentiabel.

Skriv et svar til: Time-invariant eller variant.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.