Kemi

Kemi rapport

28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej, jeg sidder med den her kemi-rapport, og jeg forstår ikke, hvorfor at resultaterne i Olie og Glycerin bliver som de gør. 

Da i Olie er et upolært stof(ret mig, hvis jeg er forkert på den) og burde derfor kunne blandes med Ethanol og heptan, da de også er upolære stoffer? 

Og med Glycerin, som er et polært stof, burde det da ikke kunne blandes med ethanol? 
 

Håber der en som kan hjælpe mig. :) - har vedhæftet en fil med resultaterne.


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Jeg vil ikke kalde ethanol for et upolært stof, da alkoholgruppen trækker ret meget i elektronerne. Men ellers har du ret.


Svar #2
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Ville du så kalde ethanol for et polært stof? Hvis ja, hvorfor kan CuSO4 og C12H22O11 så ikke blandes med Ethanol? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. februar 2016 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Der er jo forskel på hvor polært ting er, f.eks. er vand meget polært, da oxygen trækker rigtig meget i elektronerne fra hydrogenerne af. Derimod er ethanol knap so polært, da det er et større molekyle og og oxygen har sværre ved at trække elektroner fra carbon end fra hydrogen.

Derfor kan salte opløses i vand, da disse er ioniske, og kræver en meget høj polaritet af solventet, mens sukker er et meget polært stof, som derfor kun opløses ringe i ethanol, der er knap så polært.


Svar #5
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Oh, er virkelig forvirret, haha. xD 
Jeg forstår ikke, hvorfor CuSO4 ikke kan opløses med stoffet så, er det fordi at CuSOer meget polært og derfor kræver det, at det andet stof er lige så polært..? xD


Svar #6
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Også forstår jeg heller ikke hvorfor det upolære stof I2 er blandbart med ethanol, hvis det er polært? S:


Svar #7
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Undskyld, at jeg er lidt umulig, synes bare det er lidt svært, og skal nemlig skrive om, hvorfor resultaterne er blevet som de er...


Brugbart svar (0)

Svar #8
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

CuSO4 er et salt, og er dermed i praksis bare to ladninger, det vil altså sige at det kræver et mæget polært stof for at opløse. f.eks. i vand vil de positive kobberioner sidde tæt på den delvist negative oxygen i vand, mens sulfationen vil sidde tæt på de delvist positive hydrogener i vand.

Ier lidt et specialtilfæde vil jeg mene, da den ser upolær ud (og også er det), men samtidig er det et meget stort molekyle med en ufattelig stor elektronsky der kan polariseres, og kan dermed få delvis polarisering. Dette er dog ikke særlig meget polarisering, så derfor kan den kun opløses i ethanol, der ikke er super polær, men heller ikke helt upolær.


Svar #9
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Hvad var det så du sagde med Olie, hvorfor kunne Ethanol og Olie ikke blandes? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Fordi olie er meget upolært, mens ethanol derimod er lidt polær.


Svar #11
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Og den sidste er fordi, den kun er lidt polært, så derfor kan de godt blandes?


Brugbart svar (0)

Svar #12
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

Jep, hvis du ser på den, så kan du også se at den egentlig ligner ethanol lidt.


Svar #13
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Jeg ved ikke til konklussion kunne man så skrive: Jeg kan konkludere, at polære stoffer kan blandes med polære stoffer og ioner, mens upolære stoffer kun kan blandes med upolære stoffer. Jeg kan også konkludere, at det også kommer an' på hvor meget upolært eller polært et stof er, har også betydning for, hvor meget de trækker i elektronerne. 

Er det en korrekt konklussion?


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. februar 2016 af joak0575 (Slettet)

1) Bare lige for at rette lidt, salte blandes ikke de opløses dvs ionerne er opløst i det polære solvent

2) Man kan ikke sige hvor meget upolært, det er bare "hvor polært/upolært"

3) Det er ikke hvor polært et stof er der afgøre hvor meget der trækkes i elektronerne, men hvor meget der trækkes i elektronerne der afgør hvor polært et stof er.

Ellers lyder det som en korrekt konklusion :)


Svar #15
28. februar 2016 af Caroolinee (Slettet)

Tusinde tak, håber jeg har fået lavet det korrekt nu og forstået det rigtigt, hæhæ. :) 


Skriv et svar til: Kemi rapport

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.