Fysik
Matematisk modellering i AT i matematik/ fysik
Hej jeg skal snart aflevere min AT eksamen i fysik og matematik. Jeg skal beskrive hvordan metoden matematisk modellering anvendes i forskellige sammenhænge, hvilket jeg har meget svært ved. Jeg håber inderligt, at der er en som kan hjælpe mig.
Min AT går ud på, at jeg skal forklare det skrå kast og jeg skal optimere vinklen af et kuglestød så stødelængen bliver længest.
Dette er eksempler på steder hvor jeg forklarer hvordan matematisk modellering anvendes, men synes det dårligt forklaret:
Galilei anvendte metoden matematisk modellering, da han opstillede matematiske modeller til beskrivelse af det frie fald af en genstand i tyngdefeltet. Han anvendte efterfølgende de matematiske svar fra modellerne og overførte dette til svar i virkeligheden
Matematisk modellering er anvendt da der på baggrund af virkeligheden er opstillet en matematisk model herunder Newtons 2. Lov hvor bevægelsesligninger er udledt ud fra. Dette udtryk er optimeret i forhold til vinklen og ud fra den optimeret vinkel kan det konkluderes hvad den bedste stødevinkel for en kuglestøder er.
Hilsen Emil
Skriv et svar til: Matematisk modellering i AT i matematik/ fysik
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.