Kemi

Hjaelp til Kemi (organisk kemi)

21. marts 2016 af tinarc (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg skal navngive nogle struktur formler,men det er lidt svaert. 

Jeg kan ikke kopiere eller tegne det, saa jeg prover at beskrive det.

1. En femkant med tre streger ud der ender hver  i CH3 ?

2. to omvendt Y streger. Ender i foelgende:

CH3        CH3

H3C                                          CH3

3. Stegerne er formet som et Y og et X. CH3 overst og H3C nederst haneger sammen.

CH3

H3C                                                  CH3

CI                H3C

4. Stregnerne er et Y og C ligende

CH3

H3C                                                    CH3

CH3

Haber nogle kan hajelpe mig hurtigt. tusind tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. marts 2016 af Heptan

1. En femleddet alifatisk ring kaldes for en cyclopentan. -CH3 kaldes for methyler. Methylerne angives med præfikser så man får så små deskriptorer så muligt, fx 1,1,2-trimethylcyclopentan.

Brugbart svar (0)

Svar #2
21. marts 2016 af Heptan

Hvis du bruger Windows kan du bruge "klippeværktøj" til at gemme snapshot der kan uploades til tråden. Der gør det lidt lettere at kommunikere.

2. Kan du uddybe?

3. Ser den sådan her ud?

Længste kæde består af 4 C'er, og molekylet navngives så chlor får det mindste tal i navnet: 2-chlor-3,3-dimethylbutan.

4. Kan du uddybe?

Svar #3
21. marts 2016 af tinarc (Slettet)

Jeg har tilfoejet en fil, hvor man skulle kunne se de forskellige strukturer

Vedhæftet fil:Outlook.com.zip

Svar #4
21. marts 2016 af tinarc (Slettet)

Den her er nemmere at se

Vedhæftet fil:IMG_9642.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2016 af Heptan

1. Det er en cyclopentan, og der sidder tre substituenter på. To af dem er methyler, -CH3, og en af dem er en ethyl, -CH2CH3. Ethyler har større prioritet end methyler, så vi nummererer fra ethyl og siger at den sidder på carbon nr. 1. Methylerne sidder på nr. 2 og nr. 3. 1-Ethyl-2,3-dimethylcyclopentan.

2. Vi identificerer den længste C-kæde som en pentan. Der sidder to methyler på position 2 og 4. 2,4-Dimethylpentan.

3. Vi identificerer den længste C-kæde som en hexan. Udover de to methylgrupper sidder der et chlor, og jeg vil korrigere #2 og fortælle at man med fordel bør give de to methyler større prioritet end chlor, således at lokanterne får lavest nummerering som muligt. 4-Chlor-2,2-Dimethylhexan.

4. Længste kæde er en pentan. Der sidder en methyl på nr. 2 og en ethyl på nr. 3. 3-Ethyl-2-methylpentan.

Skriv et svar til: Hjaelp til Kemi (organisk kemi)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.