Matematik
Dobbelt integral og polære kordinat
Hej
Hvordan eller hvor kan jeg lave det vedhæftede opgave? Skal man ikke starte med at tegne grafen ind i et program med polære koordinatsystem og se i 1. kvadrant grænserne til integralet? Eller hvordan skal den løses?
Svar #2
26. marts 2016 af peter lind
Det er overflødigt. Det du skal lægge mærke til er at i polære koordinater bliver f(x,y) = 3/(2+r2)2
Svar #3
26. marts 2016 af nejvelda
Men hvordan kan man vide det?.. Er det bare noget jeg skulle have vist eller? :/
Svar #5
ja jeg ved at . x^2+y^2 = r^2.. men havde ikk ærligt ikk tænkt det skulle bruges her..
Hvad skal jeg så? Plot den i et program, hvor jeg bruger polært koordinatsystem?
Svar #7
Hviis det ikke er nødvendigt at plotte den, hvordan kan jeg så vide dens grænser?
Svar #8
Arealet er jo første kvadrant. Hvordan havde du tænkt dig at plotte det ?
Svar #9
ja, det kan man vel ikke, når der er flere variabler.. er grænserne så fra nul til uendelig? :/
Svar #10
I et dobbeltintegral er der to grænser. I polære koordinater er der afstanden fra centrum af koordinatsystemet r og en vinkel θ. Hvilken værdier kan disse to størrelser antage når et punkt, skal ligge i første kvadrant ?
Svar #14
27. marts 2016 af peter lind
Nej. Du skal udtrykke dA i de polære koordinater r og θ. Den øvre grænse for r er ikke ½π
Svar #15
27. marts 2016 af nejvelda
Jeg forstår det ikke :( Hvordan skal jeg vide, hvor 1.kvadrant går til i polære koordinat.. Jeg har prøvet at finde grafbilleder osv. men det hjalp ikke så meget..
Svar #16
Det er altså noget du har lært i 1.g og som er blevet gentaget med indførsel af polære koordinater. Har du overhovedet lært om polære koordinater ?. Se evt. https://da.wikipedia.org/wiki/Pol%C3%A6rt_koordinatsystem og https://en.wikipedia.org/wiki/Polar_coordinate_system
Svar #17
Nej, ærligt jeg har aldrig hørt om polære koordinater før jeg startede på uni..
Og det eneste som underviseren har gennemgået i lektionen var:
x=rcos(t), y=sin(t), r^2=x^2+y^2, og noget med skæringer mellem grafer, hældning.
Svar #19
jo altså theta,der svarer til y koordinaten.. sådan som jeg har forstået er det vinklen mellem r og aksen
Svar #20
Det er næsten korrekt. De er vinklen mellem x-aksen og stedvektoren.Heraf fremgår det også at vinklen i det aktuelle tilfælde er som i #12
Skriv et svar til: Dobbelt integral og polære kordinat
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.