Fysik
Stående bølger på en streng, omskrive formel?
Hej,
Jeg har nogle problemer med og omskrive en formel i forbindelse med at jeg skal lave en rapport med stående bølger på en streng.
Kan I give mig en pædagogisk forklaring på hvordan man omskriver v = √(F/μ) så du får formlen for en ret linje – hvor v = a*√F.
μ = m / L, hvor L er snorens længde og m er snorens masse.
Hvad står "a" for i formlen?
Der er en gammel tråd om problemet her også: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1463571
Den fik jeg dog ikke så meget ud af.
På forhånd tak for hjælp.
Svar #1
04. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Du skal have formlen som ligningen for en ret linie gennem orego. Denne ligning skrives ofte y=a*x. Du skal så identificere de aktuelle y, a og x. Y er nem nok, det er v. x er en lille smule vanskeligere, men du kah allerede fundet ud af, at der er kvadratrod F. Så mangler du a. Det er det, som x (altså kvadratrod F) skal ganges med. Du skal dele udtrykket op, så du får kvadratrod F gange med resten:

Så magler du blot at bytte om på faktorerne:

Herudaf skulle du kunne identificere a.
Svar #2
04. april 2016 af mastodont
Så det vil sige at a / hældningskonstanten = √(1/μ) ? ...pga. y= a * x
Jeg er dog usikker på et-tallet...?.
Er det fordi f.eks en brøk der er givet ved 6/2 og så kan man sætter 6 uden for brøken så det kommer til og være: 1/2 * 6...ligeledes med √(F/μ)...
og sidste spørgsmål: hvad så med skæringen med y-aksen..altså for mig er forskriften for en retlinje: y=a * x +b
Svar #3
04. april 2016 af Eksperimentalfysikeren
Du har helt ret i sammenligningen med 6/2.
Hvad angår b, så erdetrigtigt, atderplejer at være en b-værdi med. I ligningen med v er der un ét led på højre side. Det skyldes, at det andet led er 0, så b=0.
Skriv et svar til: Stående bølger på en streng, omskrive formel?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.