Dansk

Hvad f skal vi bruge billede/novelle-analyse osv. til?

07. april 2016 af bentebenterrig (Slettet) - Niveau: 9. klasse

"Så kan vi analysere billeder, og få en forståelse for kunst", ja den er fin med dig, men hvad fanden skal vi som sådan EGENTLIG bruge det til? Til eksamen? Til at vise, at vi faktisk følger med/har lært noget? Lyder måske lidt umodent, men jeg synes kraftedme det er for lamt - og ja, jeg er sur pga. at vi har et afsluttende forløb om det her shiat. :(


Svar #1
07. april 2016 af bentebenterrig (Slettet)

Rum, komposition. billedafskæring, synsvinkel. bevægelse, lys, farver, whatever, vi skal ALDRIG nogensinde bruge det. Nogle der ved hvorfor, at vi skal bruge det?


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. april 2016 af Stygotius

Jo, i højeste grad.

Man skal bruge det til at få en bedre og mere oplyst oplevelse af billedkunst,

men formodentlig vil disse umodne, barnlige grødhoveder aldrig komme til at beskæfte sig med kunst, men have nok i at tilbringe deres tid  med computerspil og ugeblade og druk. Velbekomme !!!.


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. april 2016 af Eksperimentalfysikeren

I forbindelse med byplanlægning benytter man ofte computergenererede billeder af, hvordan tingene kommer til at se ud. I nogle tilfælde benyttes urealistiske kameravinkler til at få et tiltalende udseende. Billedanalysen giver her en hjælp til at afsløre denne type mannipulation.

De menesker, der uddannse i vort skolesystem, er meget forskellige, men skal alle have den samme uddannelse. Den kan ikke  tilrettelægges, så den passer helt til alle.Derfor er der altid nogel fag, som ser tåbelige ud for den ene, men er meget relevante for den anden. Eksemoel: Hvad skulle jeg som fysiker med fransk i gymnasiet? Eller billedkunst? Jeg fik faktisk brug for fransk i mit speciale og senere har jeg arbejdet med billedgenerering på computer. I dag hjælper jeg min kone og andre billedkunstnere med udstillinger.


Brugbart svar (0)

Svar #4
09. april 2016 af Stygotius

Det gør måske ikke så meget at også en fysiker har lidt forståelse af kunst og kultur.

Hvad var mon Grundtvigs tanker bag højskolen ???

Forståelse af ande landes sprog og kultur er forhåbentlig ikke helt uinteressant for en fysiker.

En fysiker laver vel også andet end at fysikerere,     ....må man håbe for hans/hendes familie -og især børn..


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. april 2016 af Eksperimentalfysikeren

#4

Det er netop det, der er pointen.


Svar #6
11. april 2016 af bentebenterrig (Slettet)

#2

Jo, i højeste grad.

Man skal bruge det til at få en bedre og mere oplyst oplevelse af billedkunst,

men formodentlig vil disse umodne, barnlige grødhoveder aldrig komme til at beskæfte sig med kunst, men have nok i at tilbringe deres tid  med computerspil og ugeblade og druk. Velbekomme !!!.

"Umodne, barlinge grødhovder" - tal for dig selv, du kan knapt nok selv stave.


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. april 2016 af Stygotius

Det er nu ikke mig der har skrevet "barlinge"  og  "grødhovder".


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. april 2016 af Eksperimentalfysikeren

#1

Prøv at se på de billeder, folk tager med deres mobiltelefon, iPad m.m. Der er mange, der er håbløse. Viden om deting, du nævner, kan hjæpe dig til at tage bedre billeder. Du får muligheden for at på et billede, du har taget, og som du ikke er tilfreds med, at se, hvor det er gået galt, og så tage et nyt og bedre.

Vær forsigtig med at påstå, at der er ting, vi aldrig får brug for. For efterhånden mange år siden rejste et af de politiske partier en sag om de penge, der bruges på doktordisputatser. Der blev fremhævet Thorkild Schiølers disputats om romerske og islamiske vandløftningshjul. Det, sagde partiet, var da totalt spild af penge. Sagen standsede brat, da UNESCO bad om at få disputatsen oversat til engelsk, fordi den kunne bruges i ulandene til at vise, hvordan man med simple midler kan etablere vandingsanlæg til markerne. Jeg har den oversatte udgave og glædede mig for nogle år siden over at se, at én af udformningerne er blevet anvendt i moderne teknik (stål og beton i stedet for træ og lerkrukker) lige udenfor Toledo.


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. april 2016 af Stygotius

He-he  ...good point.


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. april 2016 af Stats

Bekendtgørelsen om billedkunst:

1.2. Formål

Det er fagets formål, at eleverne opnår forståelse for visuelle og rumlige fænomener, herunder billedkunst og arkitektur, både på enkeltværksniveau og i større sammenhænge.

Eleverne tilegner sig visuel kompetence til at kunne orientere sig i visuelle kulturer og til at kunne arbejde med det visuelles betydning.

Kompetencen opøves gennem relevante æstetiske arbejdsprocesser, praktiske såvel som teoretiske.

Min personlige lyst: Jeg anvender det at kunne analysere billeder til at kunne bestemme tidsperioden (dels med lidt kendskab om historietrækkene ved billeder). Når du kender trækkene og kan bestemme tidsperioden, så vil du opdage, at din viden også kan anvendes til danskfaget (litteratur), hvori du får en bredere forståelse for tidsperioden - Og dette giver så en bedre kulturel forståelse samt en historieforståelse.

Du skal tænke på, at folkeskolen er et sprængbræt. Du kan gå videre med en erhvervsuddannelse eller en gymnasieluddannelse som munder ud i en universitets uddannelse. Der vil være store omkostninger forbundet med, hvis alle fik lov til at vælge fag som de havde lyst til, og samtidig, så vil en fra folkeskolen have svært ved at vurdere hvilken uddannelse de vil tage efter endt grundskole.. Måske kommer du aldrig til at bruge den teori du har fået - men du har i hvert fald fået muligheden for at "snuse" til faget og dermed kan faget komme med i din bedømmelse når du skal vælge uddannelse.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (2)

Svar #11
11. april 2016 af Stygotius

Det Nash siger om tidsperioden, er rigtigt.

Man skal huske på at en bestemt periode i kulturen altid vil udvise de samme træk i alle kunstarter, -billdedkunst, musik, litteratur, møbelkunst, arkitektur, havekunst, klædedragt, og også i samfundsforhold og politik.

Man vil i den samme periode altså have f.eks. baroklitteratur, barokmusik, barokhaver, barokbygninger, barokmalerier, barokdragter og barokstole. Det vigtigt at man har forståelse for hvilke idéer der ligger bag alle disse udtryk og stiltræk.

Selvfølgelig vil der altid være nogle der synes at det "kraftedeme er for lamt med alt dette shit", -som spørgeren så rammende udtrykker det. Lad os få en pose franske kartofler og en gang Melodi Grand Prix. Det kan man da se et formål med.


Skriv et svar til: Hvad f skal vi bruge billede/novelle-analyse osv. til?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.