Kemi

Stofmængdekoncentration

26. april 2016 af peepz (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej! Jeg har brug for hjælp til fælgende opgave:

En kobbertråd afvejes til 10,209 g og anbringes i 250 mL 0,300 M sølv(I)ionopløsning. Der forløber nu en reaktion, hvorved der dannes rent sølv, der alt sammen lægger sig på bunden af glasset, samt kobber(II)ioner. Efter endt reaktion rengøres og vejes kobbertrå­den igen: 9,493 g.

b)      Beregn de aktuelle koncentrationer af kobber(II)ioner og sølv(I)ioner efter endt reaktion.

c)       Beregn massen af det udfældede sølv.

Jeg har brug for en der kan forklare mig fremgangsmåden til en sådan opgave.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2016 af mathon

Beregn forbrugt kobbermasse
og omregn til mol Cu.

Beregn antal mol sølv.

 reaktion:
                                                      Cu\, _{\textit{(s)}}\: +\; 2\, Ag^+\, _{\textit{(aq)}}\; \rightarrow \; Cu^{2+}\, _{\textit{(aq)}}\; +\; 2\, Ag\, _{\textit{(s)}} 
ækvivalente stofmængder:             1 mol           2 mol                     1 mol                    2 mol                    
aktuelle stofmængder:                        ?                 ?                            ?                         ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. april 2016 af mathon

Massen af udfældet sølv:
                                              m=n\cdot M


Svar #3
26. april 2016 af peepz (Slettet)

Tak for svaret, nu har jeg løst opgave c! Kan du hjælpe mig med opgave b også? 


Brugbart svar (1)

Svar #4
26. april 2016 af mathon

#3

b)
       aktuelle koncentration af kobber(II)ioner:

                \left [ Cu^{2+} \right ]=\; \frac{n}{V}=\frac{\frac{m}{M}}{V}=\frac{\frac{(10{,}209-9{,}493)\; g}{63{,}546\; \tfrac{g}{mol}}}{0{,}250\; L}

       aktuelle koncentration af sølv(I)ioner:

                \left [ Ag^{+} \right ]=0


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. april 2016 af mathon

korrektion:

              \left [ Ag^{+} \right ]= \frac{n}{V}=\frac{(0{,}250\; L)\cdot \left ( 0{,}3\; \tfrac{mol}{L} \right )-2\cdot \frac{(10{,}209-9{,}493)\; g}{63{,}546\; \tfrac{g}{mol}}}{0{,}250\; L}=0{,}21\; M
                         


Svar #6
26. april 2016 af peepz (Slettet)

Jeg takker mange gange!


Skriv et svar til: Stofmængdekoncentration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.