Dansk

Dansk mundlig: Kærlighed og drømme i lyrik før 1900

26. april 2016 af Amanda1601 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Jeg er ved at forberede mig til min mundtlige eksamenen i dansk.

Jeg har trukket temaet 'Kærlighed og drømme som det kommer til udtryk i lyrik før 1900', men har svært ved at finde et godt digt, som jeg kan bruge.

Det skal helst være et digt med et sprog man kan forstå, og som jeg virkelig kan gå i dybden med.

Umiddelbart synes jeg at digtet 'Til en veninde' af Emil Aarestrup kunne være en mulighed. Det er bare et meget kort digt, hvilket godt kan give problemer når man skal læse en halv normalside op.

Jeg håber der er noget der kan hjælpe.. :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2016 af JulieW99

Så kan du evt. finde en anmeldelse af digtet eller andet. Jeg mener dog at der gælder andre regler for lyrik.

- - -

Vh Julie


Svar #2
26. april 2016 af Amanda1601 (Slettet)

#1

Så kan du evt. finde en anmeldelse af digtet eller andet. Jeg mener dog at der gælder andre regler for lyrik.

Tak for svar :)

Jeg talte med nogle lærere omkring at bruge digtet, og de mente at det godt kan lade sig gøre, hvis jeg til oplæsning også læser noget biografisk om forfatteren op. De var dog ikke 100% sikre og ville derfor lige tale med nogle andre omkring det, for at høre om det er lovligt osv.

Derfor tænker jeg, at det vil være godt med et back-up digt...


Skriv et svar til: Dansk mundlig: Kærlighed og drømme i lyrik før 1900

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.