Dansk

Forslag til tekster under emnet "kald det kærlighed" (dansk synopsis)

14. maj 2016 af Martindn24 (Slettet) - Niveau: 9. klasse
Jeg her trukket emnet kald det kærlighed og efter, hvad jeg har forstået, dækker emnet både noveller digte mm.
Men jeg lede sådan set bare efter forslag til tekster, som er forholdsvis nemme at analysere eller fortolke.

Håber i kan hjælpe!

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. maj 2016 af ntrbd (Slettet)

Karen Blixen ville være genial. :) "Out of Africa", "Ringen", "Skibsdrengens fortælling" eller min yndlings: "Dykkeren". Sidstnævnte er dog ikke helt lige så oplagt.

"Løgneren" af Martin A. Hansen. "Hosekræmmerens datter"

Må det f.x. være kærlighed til byen? Så vil jeg anbefale Dan Turéll. 

Ellers er jeg sikker på, at "Vild med dansk" har relevante kærlighedsnoveller. 

Til afgangsprøven er det vigtigt, at du nævner, hvorfor du har valgt netop dét materiale. De vil spørge ind til det. Så find noget, du kan forstå, men samtidigt også lade dig drage af. Det kan være alt fra stil til periode til emne. Det skal være lidt af en udfordring.

Jeg gik op i "Dykkeren" under emnet "Karen Blixen", og nøj, jeg siger dig, at det var én af de mest intense forberedelser i mit liv, og jeg er kommet til at elske teksten, som var den mit lille barn. :)

Held og lykke!

Brugbart svar (1)

Svar #2
14. maj 2016 af Stygotius (Slettet)

Prøv en af Vita Andersens noveller fra samlingen  "Hold kæft og vær smuk"  fra 1978. De er ikke svære at forstå. Du kan også prøve et af hendes digte fra samlingen "Tryghedsnarkomaner" (1977).

Skriv et svar til: Forslag til tekster under emnet "kald det kærlighed" (dansk synopsis)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.