Matematik
Mat B eksamensspørgsmål - summeret frekvens og karakter
Jeg har fået et eksamensspørgsmål, da jeg går på intensiv kursus så derfor får vi dem i forvejen
Se evt billedet først. Jeg forstår ikke dette spørgsmål. Jeg skal bestemme fordelings kvartilsæt, som i mit hoved må være 0,75, 0,25 og 0,5. I mit hoved ville det der kom tættest på være 0,75(karakteren 4) 0,25(karakteren 0) også ved jeg ikke med den sidste?
Så hvordan bestemmer jeg fordelings kvartilsættet, når ingen af karaktererne rammer hverken 0,75 - 0,25 - 0,5?
Jeg skal derudover tegne et pindediagram, og jeg forstår ikke hvordan jeg skal gøre det? Skal karaktererne være på x-aksen og de summerede frekvenser skal så gå ud på y-aksen? Man plejer jo på sådan et pindediagram at tegne øvre, nedre kvartil osv men igen skal jeg jo først kunne regne dem ud for at lave pindediagrammet?
Jeg skal også beregne middelværdien og standardafvigelsen, men ud fra hvad? ud fra karakter eller summeret frekvens? Hvordan gør jeg? Jeg kan simpelthen ikke finde nogle videoer der passer til mit spørgsmål, og er meget fortvivlet :( Se også det vedhæftede billede.
Mange tusind tak
Svar #3
20. maj 2016 af Sfeldt (Slettet)
Du kan finde kvartilsættet ved at bestemme 0,25 - 0,5 - 0,75 som du siger. Her er 0,25 mellem -3 og 00, så her vil man finde gennemsnittet, som så er -1,5. 0,5 ligger mellem 02 og 4 -> gennemsnittet igen som er 3,0
0,75 er mellem 4 og 7 -> 5,5.
Så kvartilsættet er -1,5 / 3,0 / 5,5
Frekvensfordelingen kan du finde ved at regne tilbage fra kumulerede frekvenser.
-3 er 1%
00 er så 0,29-0,01 = 0,28 det er 28 %
02 er så 0,49 - 0,29 = 0,2 det er 20 % og så videre.
Ud fra det kan du så tegne et pindediagram, ved at have karaktererne på x-aksen og frekvens på y-aksen.
Middelværdien (gennemsnittet) kan du finde ved at gange karaktererne med frekvensen/100
Skriv et svar til: Mat B eksamensspørgsmål - summeret frekvens og karakter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.