Kemi

Opløseligheds ligevægt

23. maj 2016 af Tila91 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp til denne opgave:

Slå K(Opløselighedskonstanten) op og beregn den aktuelle kobber(II) koncentration, i en mættet opløsning af kobber(II)hydroxid (Hint opskriv først opløselighedsligevægten og dernæst et før - og efter skema).

Der er tale om følgende reaktion:

Cu(NO3) (aq) + NaOH (aq) --> Cu(OH)2 (s) + NaNO3 (aq) 

Jeg kan ikke finde K0 for Cu(OH)2.

I må lige skrive, hvis I har brug for flere oplysninger, da jeg ikke lige kan gennemskue, hvad I har brug for at vide.


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2016 af Heptan

Databogen 11th, s. 41: 1,6 · 10-19 M3.

For en ren kobber(II)hydroxidopløsning kan den molære opløselighed s beregnes ved opløselighedsproduktet

Ko = [Cu2+][OH-]2 = s(2s)2 = 4s3

⇔ s = 3√(Ko/4)

Opløseligheden afhænger af pH, så hvis der er et overskud/underskud af natriumhydroxid skal der tages hensyn til det i beregningen.


Svar #2
23. maj 2016 af Tila91 (Slettet)

Men hvorfor benytter du opløseligheden for Kobber(II)hydroxidopløsningen i gas form når den er i fast form?

Og i næste opgave skal jeg finde opløseligheden for Kobber(II)oxid i databogen, men jeg kan ikke finde den nogen steder?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2016 af Heptan

Hvor har jeg skrevet den er i gasform?


Svar #4
23. maj 2016 af Tila91 (Slettet)

Jeg har slået den op i min databog under Henrys lov og jeg har fundet den samme værdi som du har, men det gælder jo for opløsning af gasser i vand?


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2016 af Heptan

Den står ikke under Henrys lov i min databog. Måske har du en anden version. Kobber(II)hydroxid er ikke en gas, så der hører ikke en Henrys konstant til den.


Skriv et svar til: Opløseligheds ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.