Matematik

Plan i rummet og følgefejl?

15. juni 2016 af patrickbc (Slettet) - Niveau: A-niveau

Var til eksamen her den 27 .maj i Matematik A STX

I opgave 11 a) bliver man stilt til opgave at finde ligningen for den plan der indeholder (50,0,0) (0,10,0) (10,0,10)
Jeg starter med at finde min normalvektor, og da man kan finde en normalvektor til planen ved at finde krydsproduktet af to vektorer der ligger i planen vælger jeg at krydse AB og BC (Her laver jeg angiveligt en fejl)

Krydser jeg vektor AB(-50,10,0) og BC(10,0,10) får jeg normalvektor (1,5,-1) som giver en ligning for planen der hedder x + 5y - z -50 = 0. Sætter vi imidlertid (10,0,10) ind ser vi at ligningen ikke går op, så facit er forkert.

Det rigtige resultat kan man få hvis man krydser AB og AC
MIt spørgsmål er: Hvorfor er det ikke ligemeget om man krydser AB og AC eller AB og BC da begge ligger i planen? 

Spørgsmål 2:
Da man i opgave 11 b og c skulle bruge facit fra a (som jeg jo har forkert) har jeg fået forkert facit i opgave b og c. Metoderne til udregninger er dog rigtig og havde jeg fundet den rigtige ligning havde jeg fået rigtigt facit i b og c.
Så hvor mange point kan jeg få når disse to opgaver er forkert pga. følgefejl? 

Spørgsmål 3:
Hvor mange point vil i skyde på jeg sammenlagt får for de 3 opgaver til sammen (a hvor metoden er rigtig, udover jeg ikke krydser de rigtige vektorer, og facit derved er forkert, og b og c hvor metoden er rigtig men forkert facit pga. følgefejl)

Der gives jo 10 point per opgave og man skal minimum have 230 point for at få 12. Jeg har fået 12 hele mit liv, så at få 10 nu pga. jeg krydsede to forkerte vektorer nu ville være ekstremt trist, alle de andre opgaver giver korrekt facit.

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. juni 2016 af mathias1997

Se på vektor BC igen. Du har udregnet den forkert.

Det er rigtigt nok som du selv siger ligemeget, hvilke vektorer man krydser, så længe de begge ligger i planet.

I opgaver hvor man får forkert facit pga. tidligere fejl i udregninger, giver som regel point, men selvfølgelig ikke fuld point. Det er en individuel vurdering af censor.

Svar #2
15. juni 2016 af patrickbc (Slettet)

Arhhh, giver bedre mening. Selvom det er en endnu mere idiotisk fejl at jeg ikke kan sige 0 - 10 = -10

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2016 af Eksperimentalfysikeren

Der er tale om en banal regnefejl i a, så jeg formoder, at du får størstedelen af  de 10 point i a. Har du regnet korrekt videre i b og c giver disse fuldt pointal.

Jeg har kendskab til en civilingeniør, der ved første eksamen på DTU lavede en tilsvarende fejl i første spørgsmål og derfor havde følgefejl hele vejen gennem den skriftlige prøve, og fik 13 (det var den gang). Censor og eksaminator har været nødt til at regne det hele igennem for at se, at der ikke var andre fejl.

Skriv et svar til: Plan i rummet og følgefejl?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.