Kemi

HJÆLP SKAL TIL EKSAMEN I KEMI!

17. juni 2016 af carlpeder (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen.

jeg skal op til kemi meget snart, og da mine færdigheder i faget virkelig er ringe, har jeg brug for jere hjælp. Jeg har et spørgsmål der lyder således;

Du kan også komme ind på sammenhængen mellem opløselighedsforhold og struktur på mikroniveau af molekyl- og ionforbindelser. Molekylforbindelser, ionforbindelser, metaller og ikke metaller, simple (enkeltatom) ioner og sammensatte ( fleratom) ioner, redoxreaktioner 

Forstår virkelig intet af det, håber i kan hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2016 af Smut1

Wow, det var da ikke så lidt, du gerne vil have forklaret 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. juni 2016 af Smut1

Altså det vigtigste er nok at kende forskellen mellem en ionforbindelse og et molekyle, som er bundet sammen af kovalente bindinger.

En ionforbindelse består af en positiv ion og en negativ ion. Eksempelvis saltet (metal og ikke metal)  NaCl, hvor Natrium afleverer elektronen til Klor, da denne jo står i 7. hovedgruppe.

En kovalent binding er når atomerne deles som elektronerne. Eks.vand (H2O): oxygen vil gerne have to elektroner, hvilket den opnår ved at dele med hvert hydrogenatom, som ønsker at have to elektroner i yderste skal, så den kan få opfyldt dubletreglen

Men alt det her ved du sikkert godt! Så kan du ikke spørge lidt mere specifikt ind til det, du er i tvivl om?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2016 af mathon

oxidation er aflevering af elektroner

reduktion er modtagelse af elektroner

redox er aflevering og modtagelse af det samme antal elektroner + afstemning af ladning, hydrogen og oxygen
afhængigt af reaktionsmiljøet:
                                                     surt
                                                     basisk
                                                     begyndende neutralt


Skriv et svar til: HJÆLP SKAL TIL EKSAMEN I KEMI!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.