Matematik
Rentesregning og vækst mundtlig eksamen
Hej SP
Jeg skal redegøre for rente og fremskrivning. Dernæst skal jeg gøre rede for opsparringsanuitet og gældsannuitet, hvor formlerne ønskes bevist.
Mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre rede for rente og fremskrivning for jeg kan simpelhen ikke finde det i min BA matematik bog.
Men for at gøre rede for rente og fremskrivning skal jeg så inddrage kapitalfremskrivningsformlen
Kn=k0(1+r)^n ? eller hvordan skal jeg gribe det an til min eksamen ? :)
Svar #1
18. juni 2016 af mathon
Kapital 
Beløb efter 1. termin 
Beløb efter 2. termin 
Beløb efter 3. termin 
…
Beløb efter n. termin 
Svar #3
18. juni 2016 af Naaaanai (Slettet)
Så jeg skal bare inndrage kapitalfremskrivningsformlen i min redegørelse af fremskrivning og rente?
Prøv at fortælle lidt om hvad rente er, hvordan man kan fremskrive et beløb efter n terminer, og her kan du så udlede kapitalfremskrivningsformlen og redegøre for sammenhængen mellem denne og en eksponentiel funktion af typen

Svar #5
18. juni 2016 af mathon
For kvotientrækken
med n led

har man

for

har man

For en annuitet kaldet
med
og terminsydelsen 
har man:
som er opsparingsformlen
Svar #6
18. juni 2016 af mathon
Opsparingen = det beløb der skal tilbagebetales ved et annuitetslån, ført n terminer tilbage
giver:

Svar #7
18. juni 2016 af Naaaanai (Slettet)
Tusind tak begge to :)
Jeg har lidt svært ved beviset, kender I nogle der forklarer det for kan ikke finde noget på frividen :)
Især forstår jeg ikke hvorfor Sn kommer ind i billedet :/ men tusind tak begge to <3
Skriv et svar til: Rentesregning og vækst mundtlig eksamen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.