Debat

Hjælp!!! Har et lavt gennemsnit!!!

23. juni 2016 af Emmaa1212
Hej allesammen
Jeg skal efter sommerferien starte i 9. Klasse, og har i lang tid haft en drøm om at komme ind på medicinstudiet:) jeg har desværre en meget lav snit på 6 og føler mig håbløst da jeg hører at mange forbedre deres snit mens at jeg sidde fast i med mine karakter selvom jeg øver. fx er jeg meget dårlig i de ting vi skal testes i, i dansk. Jeg skal i dansk op i læseprøven, retskrivningsprøven og skriftlig fremstilling her til maj, men problemet er at jeg i alle tre får uhyggelige lave karakter. I læseprøven har jeg hørt en masse om at man "bare" skal læse flere bøger, skimme læse, osv. I skriftlig fremstilling der er jeg bare så dårlig til at skrive historier og ender typisk med at bruge for meget drama som får det til at lyde forfærdeligt. Jeg er så håbløs da jeg i dansk får meget lave karakter, og at jeg i de andre fag også kun ligger på de 4, 7 stykker.
håber jeg får svar på hvordan jeg kan forbedre mine karakter, da jeg øver meget og frygter at jeg efter 9 ikke kan komme på gym
hilsen hende den håbløse.

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. juni 2016 af Smut1

Det er vist rigtigt det der med, at det hjælper gevaldigt på ens læseprøveresultater at læse bøger: Så bare klø på!

Jeg er også selv helt håbløs til at stave, men bare det at du har fokus på det vil hjælpe, selvom stavning ikke er noget, man lærer fra den ene dag til den anden, det tager mange års flid, hvor du hver gang du skriver noget, læser korrektur på det. Skriv gerne tekster for sjov og sæt dine tekster ind i et skriveprogram med stavekontrol og slå alle ord op, som du er den mindste smule i tvivl om med hensyn til bøjning eller betydning.

Ret selv fejl, hvor du tænker: Er det ikke lidt ligegyldigt? Eksempelvis: "...at jeg efter 9. klasse ikke kan komme på gymnasiet." Vær uhyre selvkritisk, så skal du nok få gode karakterer. Jeg har selv lige fået 12 til eksamen i skriftlig dansk på gymnasialt niveau, selvom min dansklærer det første år troede, jeg var ordblind.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. juni 2016 af nera

Et godt råd, øv dig på mange opgavesæt i de forskellige fag. De kan findes på nettet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. juni 2016 af JulieW99

Lad være med at stresse over dit gennemsnit allerede nu. Der kan nå at ske meget på de næste 4 år. Dermed ikke sagt, at du ikke skal forbedre dig og øve dig - det skal du. Men drop karakterræset - det gavner dig ikke. Det er ikke en gang sikkert at du vil læse medicin, når du går ud af gymnasiet.

- - -

Vh Julie


Skriv et svar til: Hjælp!!! Har et lavt gennemsnit!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.