Dansk

Rigtig tegnsætning i disse sætninger?

30. juni 2016 af FuzzPanda - Niveau: 9. klasse

Jeg har gjort mit bedste i disse sætninger, men er ikke helt sikker på om det er rigtigt, så er der nogle herinde der er super til tegnsætning, ville jeg sætte utroligt stor pris på at få at vide om jeg har brugt den rigtige tegnsætning eller ej i dise sætninger:

---------------

1. Vi sad i et stykke tid og diskuterede forskellige eksempler på skoler og fritidshjem, Silas har skrevet om.

2. Alfred vil meget gerne have mulighed for at vise, hvad han kan, så har du en ide til hvordan dette kan gøres, tager jeg gerne imod råd.

3. Mads fortalte mig for nogle uger siden om hans job hos jer, og hvad han laver; typisk tømrerarbejde og maskinvedligeholdelse.

4. Hun er klar til at gribe selv de mest abstrakte fremlæggelser an på en måde, der giver et spændende og informativt resultat, gerne med en anelse humor, hvis det er muligt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2016 af mathon

1. Vi sad i et stykke tid og diskuterede forskellige eksempler på skoler og fritidshjem, som Silas har skrevet om.

2. Alfred vil meget gerne have mulighed for at vise, hvad han kan, så har du en ide til, hvordan dette kan gøres, tager jeg gerne imod råd.

3. Mads fortalte mig for nogle uger siden om sit job hos jer og om, hvad han laver; typisk tømrerarbejde og maskinvedligeholdelse.

4. Hun er klar til at gribe selv de mest abstrakte fremlæggelser an på en måde, der giver et spændende og informativt resultat, gerne, om muligt, med en anelse humor.


Svar #2
30. juni 2016 af FuzzPanda

#1

1. Vi sad i et stykke tid og diskuterede forskellige eksempler på skoler og fritidshjem, som Silas har skrevet om.

2. Alfred vil meget gerne have mulighed for at vise, hvad han kan, så har du en ide til, hvordan dette kan gøres, tager jeg gerne imod råd.

3. Mads fortalte mig for nogle uger siden om sit job hos jer og om, hvad han laver; typisk tømrerarbejde og maskinvedligeholdelse.

4. Hun er klar til at gribe selv de mest abstrakte fremlæggelser an på en måde, der giver et spændende og informativt resultat, gerne, om muligt, med en anelse humor.

Tusind tak for svar Mathon. Ville det være muligt for dig at forklare rettelsen i nr.3?
Når der bliver sagt "om" 2 gange i samme sætning på den måde, får sætning et lidt akavet "flow", så jeg vil sætte stor pris på at vide hvordan den fungerer bedre grammatisk på denne måde. På forhånd mange tak.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. juni 2016 af mathon

        \underset{f\! orholdsordsled}{\underbrace{\underset{f\! orholdsord}{\underbrace{om}},\; \underset{styrelsen}{\underbrace{hvad\; han\; laver;}}}}

to sideordnede forholdsordsled


Svar #4
30. juni 2016 af FuzzPanda

#3

        \underset{f\! orholdsordsled}{\underbrace{\underset{f\! orholdsord}{\underbrace{om}},\; \underset{styrelsen}{\underbrace{hvad\; han\; laver;}}}}

Tusind tak Mathon. Jeg sætter virkelig stor pris på din hjælp - Tak fordi du tog dig til til at svarer på begge mine spørgsmål. Håber du får masser af god karma resten af ugen =)


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. juni 2016 af mathon

eller:

4. Hun er klar til at gribe selv de mest abstrakte fremlæggelser an på en måde, der giver et spændende og informativt resultat, om muligt gerne med en anelse humor.

     


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. juni 2016 af OliverHviid

Bemærk at der er anvendt startkomma i dine eksempler - et kommasystem Dansk Sprognævn fraråder.


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. juni 2016 af mathon

Vi sad i 'et stykke' tid…  \rightarrow  Vi sad i nogen tid…    Vi sad og …


Brugbart svar (0)

Svar #8
30. juni 2016 af Stygotius

#3 mathon

Det er nu ikke ganske rigtigt.

De to præp.led er ikke sideordnede. 

Sætning 3  "Mads fortalte mig for nogle uger siden om hans job hos jer," er ikke rigtig.

Det skal hedde "om sit job hos jer"

Kommaerne omkring "om muligt" i sætnig 4 kan ikke siges at være forkerte eller ukorrekte, men er bestemt ikke nødvendige og også en smule anstrengte og overfortolkende.  

I øvrigt betyder "gerne" og "om muligt"  (næsten) det samme og bør ikke begge medtages.


Skriv et svar til: Rigtig tegnsætning i disse sætninger?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.