Kemi

Salt

07. august 2016 af StudyHard100 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, hvor meget salt får man ved at blande 3 ml NaOH og 3 ml HCL? Er der en måde at beregne hvor meget salt man har? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

Opstil dit reaktionsskema. Her vil du netop få, at:

NaOH+HCl\rightarrow NaCl+H_2O

Som du kan se, reagerer de to stoffer i forholdet 1:1. Derfor dannes der stofmænger vand og NaCl i samme forhold. 

Du har 3 mL af hver. Find ud af, hvor mange mol disse to svarer til. Dvs. benyt formlen, der beskriver sammenhæng mellem antallet af mol (n), voluminet (V), og molarmassen (M).  Find denne i din grundbog. Husk, at du altid kan opslå molarmassen ved hjælp af en databog.  

Den base/syre, der har færest antal mol vil være den, der bliver opbrugt først, hvilket vil sige, at antallet af mol af den først opbrugte syre/base vil svare til det antal mol salt (NaCl), du får dannet, efter en færdig reaktion.

Når du så har det antal mol NaCl, der dannes ved reaktionen, kan du omregne til gram via den klassiske formel, der beskriver sammenhæng mellem m, M, og n.  

Se lige, om du ikke kan finde ud af noget selv med de hints jeg har givet dig. 

Mvh

B


Svar #2
07. august 2016 af StudyHard100 (Slettet)

Mage tak for hjælpen #1

Kan det passe at man får 3 g salt? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. august 2016 af BadBoyBard (Slettet)

#2: Der mangler nu nogle data før jeg kan afvise din påstand. Har du ikke andet information end at du blot blander "3 ml NaOH og 3 ml HCL" sammen?

Ved du intet om koncentrationen af disse to kemikalier? Eller hvad deres vægt er? 

Mvh

B


Svar #4
09. august 2016 af StudyHard100 (Slettet)

Det er ikke en påstand, jeg har lavet beregningerne der hører til ;-) 


Skriv et svar til: Salt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.