Dansk

Sprog og kommunikation

02. september 2016 af Emma19994 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har simpelthen brug for noget hjælp. Min medkursister og jeg kører et forløb om sprog og kommunikation. Et underemne til det, er sprogrogtighed og sprognormer. Spørgsmålet lyder således "Hvordan mener samfundet, at vi bruger sproget bedst og mest rigtigt?" Set i forhold til rigsdansk,dialigt mm. og i al almindelihed.  Måske et simpelt spørgsmål, men jeg synes det er en smule svært at svare på. 

På forhånd tak. 

.


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. september 2016 af saybram (Slettet)

Hvilket bliver betragtet som mest rigtigt: udtalen i TV-avisen eller udtalen i Sønderjylland? Jysk accent bliver typisk associeret som en sjusket måde at tale på og det er da også sjældent at folks rigsdansk bliver rettet fra folk fra fyn.

Man anser rigsdansk som at være hovedsproget / det rigtige sprog i forhold til alle andre dialekter i danmark. Sandheden er at rigsdansk egentlig er ligeså meget en dialekt som sønderjysk og lollandsk, men at den nordsjællandske udtale typisk er associeret med overklassen og den bedre del af landet. Socialklasse har rigtig meget at gøre med, hvordan en udtale og delekt er anset. 

Magten holder til i hovedstaden, så rigsdansk var altså kongens sprog. Jeg gætter på at hvis Christiania var bygget i Thy var det mere Nordjysk vi ville anse som det korrekte sprog. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. september 2016 af Stygotius

Rigsmål (ikke rigsdansk) defineres som det danske talesprog der ikke kan bestemmes geografisk, og derfor ikke kan kaldes en dialekt..


Skriv et svar til: Sprog og kommunikation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.