Dansk

Essay-hjælp! (At turde flytte sig)

07. september 2016 af Pandalla (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej allesammen! 

Jeg har simpelthen mange problemer med det at skrive en essay. Alle steder hvor jeg kigger på nettet, men også iblandt mennesker, siger forskellige ting omkring " hvordan man skriver et essay". Nu har jeg så prøvet at starte et Essay, men sagen er den, at jeg aldrig har lavet et Essay før. Derfor så vil jeg være meget taknemlig hvis i lige læste igennem starten af mit Essay. Jeg vil meget gerne have konstruktiv kritik. 

Essayen handler om "At turde flytte sig"

Det at turde flytte sig, kan handle om mange ting. For mig betyder selve definitionen overordnet, at jeg flytter mig mentalt. Udfra mit eget liv, så er jeg også igang med at flytte mig mentalt, i det at bo på efterskole. Det kan godt være at man er ekstrovert og allerede har det let med andre mennesker, men på samme tid kan det altså godt være lige så svært for ekstroverte mennesker at gå på efterskole, som det er for introverte personer. Det at være på en skole med mennesker 24/7 kan godt slide på ens sociale batteri, samtidigt med at individet også skal holde styr på rengøring, lektier og eksamener. Det mærker jeg selv hver eneste morgen jeg står op, og hver aften jeg skal gå i seng. Ens krop er udmattet i den tidlige morgensol, og man er ved at eksplodere i hovedet, af alt det nye man har lært sig under dagens forløb. Derfor kræver det faktisk en hel del mod, at træffe beslutningen om at ta på efterskole. Det er ikke bare lige til. 

Men hvor er det så man får modet fra? Helt fra barnsben er det meningen at børn skal turde. Fordi hvem har ikke set et barn hverken spørge om noget, udfordre eller opleve verden? Alt har med modet at gøre. Og hvorfra er det nu at børn for deres mod fra? Jo, forældre og omgivelserne præger hinanden. Hvis forældrene er opmuntrende og positive så bliver barnet højt sandsynligt også præget til at udfordre verden, udfra mine egne observationer.


Skriv et svar til: Essay-hjælp! (At turde flytte sig)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.