Matematik
Kan I hjælp - funkrionsgrænser
Ved I hvad jeg skal her:

Svar #1
10. september 2016 af Soeffi
#0 Definitionen på grænseværdi er:
0 < |x - x0| < δ ⇒ |f(x) - a| < ε,
dvs. når x nærmer sig x0 (fra både venstre og højre), skal f(x) nærme sig en (og samme) værdi a, som ikke behøver at være f(x0), faktisk behøver f(x0) ikke at være defineret.
Det giver:
(a) Ingen grænseværdi, fordi f(x) ikke nærmer sig den samme værdi for x gående mod 1 fra venstre og x gående mod 1 fra højre.
(b) Grænseværdi = 1: f(x) nærmer sig 1 både, når x nærmer sig 2 fra venstre, og når x nærmer sig 2 fra højre.
(c) Grænseværdi = 0: f(x) nærmer sig 0 både, når x nærmer sig 3 fra venstre, og når x nærmer sig 3 fra højre. f(x) nærmer sig ikke f(x0), men det kræves heller ikke i definitionen.
Svar #2
11. september 2016 af Sneharusha (Slettet)
Tusinde tak skal du have. Nu har jeg helt klart fået en bedre forståelse. Men i (a) hvorfor er grænseværdien så ikke 0. Der er jo et "hul" ved (1,1). Tager jeg fejl?
Svar #3
11. september 2016 af Soeffi
#2 Tusinde tak skal du have. Nu har jeg helt klart fået en bedre forståelse. Men i (a) hvorfor er grænseværdien så ikke 0. Der er jo et "hul" ved (1,1). Tager jeg fejl?
Det er det, som er fælden: f(x0) = 0, men a findes ikke, fordi f(x) går mod 0 for x gående mod 1 fra højre, mens f(x) går mod 1 for x gående mod 1 fra højre. Da disse værdier ikke er et og samme tal findes grænseværdien a ikke.
Svar #4
11. september 2016 af Sneharusha (Slettet)
Tusinde tak. Vil det så sige at grænseværdien kun må være et bestemt tal/værdi?
Skriv et svar til: Kan I hjælp - funkrionsgrænser
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.