Kemi

pH og buffer

11. september 2016 af sern - Niveau: A-niveau

Hej SP,

Jeg har svært ved tre opgaver, som jeg håber, at I vil hjælpe mig med (se vedlagt bilag).

Jeg kender bufferligningen, men jeg synes ikke at mit resultat giver mening. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2016 af Heptan

1) pH = 1

2) pH = 7,21 + log(3,8 mM/6,2 mM) = 7,00

Er du med så langt?


Svar #2
11. september 2016 af sern

Nårh ok, tak for hjælpen. 

Vil det sige, at opg. 3 regnes ud sådan: pH = 7,21 + log((3,8 + 1)/(6,2 - 1))?


Svar #3
11. september 2016 af sern

Jeg mener pH = 7,21 + log((3,8 - 0,1)/(6,2 + 0,1)). Er det rigtigt?


Svar #4
11. september 2016 af sern

Har du også mulighed for at hjælpe mig med tre andre opgaver, som også er vedlagt (se bilag)?


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. september 2016 af Heptan

#3

Nej, regn med stofmængder i stedet for. Så omregn de 3,8 mM, 6,2 mM og 0,1 M til stofmængder med enheder af mol (husk at milli = 1/1000).


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. september 2016 af Heptan

4)

Jeg tror de mener bufferopløsningen fra opgave 2). pH ændrer sig ikke, fordi bufferligningen er uafhængig af volumen. Det kan man se ved at V ikke indgår i ligningen. Hvis du er i tvivl kan du også prøve at beregne pH med de fortyndede koncentrationer 0,62 mM og 0,38 mM ligesom i opgave 2), så vil du opdage at man får samme resultat.

5)

Man får præcis det samme som 3), af samme argument som 4). Men jeg vil anbefale at regne det ud alligevel. Jeg har ikke selv regnet det ud, så hvis du får nogle negative stofmængder, så sig lige til, så finder vi på noget andet.

6)

Du må lige fortælle hvad det er for en opløsning. Du skal nok benytte at OH- og H+ neutraliserer hinanden. De er nok ikke i forholdet 1:1, så beregn hvor meget overskud der er efter reaktionen, og beregn pH i den resulterende opløsning.


Skriv et svar til: pH og buffer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.