Fysik
Fysik kemi Elektrongas
Jeg har to spørgsmål som jeg skal fremlægge om imorgen, men kan ikke finde ud af dem
Egenskaber af elektrongasser?
Er elektrongas skadeligt?
Jeg bliver rigtig glad hvis der nogle der kan hjælpe:)
Svar #1
14. september 2016 af Eksperimentalfysikeren
Man bruger betegnelsen elektrngas om de elektroner, der bevæger sig frit i et metal. En metalkrystal består af positivt ladede metalioner, der sidder fast i krystalgitteret, og en fri elektron for hver ion.Elektronerne er dog ikke helt frie, for de kan ikke ude videre forlade krystallen. Derimod kan en elektron fra den ene side af krystallen sagtens findes ved den anden side.
Det er elektrongassen, der gør, at metaller kan lede elektricitet. Lidt mere overraskende er, at størstedelen af metallers varmeledning også stammer fra elektrongassen.
Varmer man et metal op, vil elektronerne bevæge sig hurtigere. Elektroner, der kommer ud til overfladen vil have større fart på end ved lavere temperaturer. De kan derfor komme lidt længere ud fra overfladen, inden de trækkes tilbage af den positive ladning i ionerne. Ved ca 700 grader Celcius kan de komme så langt ud, at man kan tiltrække dem med en positivt ladet metalplade i nærheden. Det er grundprincippet i radiorørene.
Hvis en elektrongas var skadelig, ville ethvert metalstykke være skadeligt.
Skriv et svar til: Fysik kemi Elektrongas
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.