Matematik

Hvordan ved jeg hvilken side i en trekant som er abc?

14. september 2016 af Throwaway (Slettet) - Niveau: B-niveau

Skal regne et areal ud i en trekant. Har 3 tal og skal bruge formlen T = (1/4) · √(a2- (b-c)2) · √((b+c)2- a2).

Hvordan ved jeg så hvilken side som er a, b eller c? Skal også minusse og ikke kun gange, så rækkefølgen er ikke helt ligegyldig.

Tallene er 1661, 1535 og 1666. Ikke at det ændrer på formlen.

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2016 af StoreNord

Har jag ret i at der står T=1/4    * √ * √              ?

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. september 2016 af mathon

T=\left\{\begin{matrix} \frac{1}{4}\cdot \sqrt{a^2-(b-c)^2}\cdot \sqrt{(b+c)^2-a^2}\\ \frac{1}{4}\cdot \sqrt{b^2-(a-c)^2}\cdot \sqrt{(a+c)^2-b^2} \\ \frac{1}{4}\cdot \sqrt{c^2-(a-b)^2}\cdot \sqrt{(a+b)^2-c^2} \end{matrix}\right.        så du kan selv bogstavvælge siderne, uden
                                                                                    at det har indflydelse på trekantarealets størrelse,
                                                                                    forudsat du bruger formlerne rigtigt.

Brugbart svar (0)

Svar #3
14. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du behøver ikke at bekymre dig om rækkefølgen af bogstaverne. Trkantsulighederne sikrer, at du ikke får problemer med negative tal: a+b > c > |a-b|

Iøvrigt: "minusse" er babysprog. Brug "subtrahere" eller "trække fra".

Skriv et svar til: Hvordan ved jeg hvilken side i en trekant som er abc?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.