Matematik
Fortegn for ikke-differentieret funktion
Har lige et opklarende spørgsmål: Hvad er formålet med at bestemme fortegnene omkring nulpunkt og ikke-definerede punkter for en ikke-differentieret funktion? I min opgave skal jeg bestemme fortegnene for polynomiumsbrøken
f(x)=(2x+3)/(x^2-2)
hvilket jeg har gjort – forstår blot ikke hvorfor denne information er interessant/brugbar?
Håber der er nogen, som kan forklare mig det :))
Svar #1
21. september 2016 af peter lind
I dette tilfælde vil den numeriske værdi af f(x) gå mod uendelig for x2 => 2. Ved at se på fortegnene kan du se om funktionen går mod plus uendelig eller minus uendelig. Grafisk giver det sig udtryk i nogle lodrette asymptoter
Svar #2
21. september 2016 af AMelev
Fortegnet fortæller også, om grafen ligger over eller under 1.aksen.
Og helt ærligt, hvis funktionen angiver udviklingen af din rørlige formue, vil du så ikke være interesseret i, hvornår den er positiv?
Svar #3
21. september 2016 af Cherrygesu (Slettet)
#1I dette tilfælde vil den numeriske værdi af f(x) gå mod uendelig for x2 => 2. Ved at se på fortegnene kan du se om funktionen går mod plus uendelig eller minus uendelig. Grafisk giver det sig udtryk i nogle lodrette asymptoter
Ah, det giver mening! Så ifølge monotonilinjen (vedhæftet), vil funktionen gå mod plus uendelig når x < –√2 og den vil gå imod minus uendelig når x > –√2 etc.? Hvordan opskrives det korrekt i en aflevering?
Kan man desuden sige, at når tæller divideres med 0, så er hele brøken lig med uendelig?
Svar #4
21. september 2016 af Cherrygesu (Slettet)
#2Fortegnet fortæller også, om grafen ligger over eller under 1.aksen.
Og helt ærligt, hvis funktionen angiver udviklingen af din rørlige formue, vil du så ikke være interesseret i, hvornår den er positiv?
Det med 1. aksen er jeg med på :)
Og jo da – gid min matematiklærer også ville godtage den forklaring ;)
Svar #5
21. september 2016 af peter lind
#3 funktionen er ikke defineret når nævneren er 0, så det er meningsløst at sige den er uendelig i det tilfælde.
Du kan skrive at f(x) => uendelig for x => -kvrod(2) fra venstre. Den anden vil gå mod minus uendelig fra højre
Skriv et svar til: Fortegn for ikke-differentieret funktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.