Matematik
Uligheder
Hej er der nogle der kan hjælpe mig med disse uligheder og deres udregninger. Har selv prøvet at løse dem, men syntes ikke det lyder rigtigt.
Det drejer sig om opgave 13 i denne fil :)
Svar #1
09. oktober 2016 af PeterValberg
Det er SÅ træls, at spørgere forventer, at vi gider downloade word-dokumenter og lignede
- hvis du forventer at få hjælp, så beskriv problemet og vedhæft et billede i tråden,
så skal du nok få hjælp, men vedhæfter du et word-dokument, så gider jeg personligt
ikke bruge tid på det, da det er for besværligt først at skulle downloade dokumentet
(hvis man overhovedethar MS Word) og derefter skulle åbne det og så videre ....
Svar #2
09. oktober 2016 af PeterValberg
og .... og lad nu være med at uploade mere info, end DET problem,
du har brug for hjælp til, ... det forvirrer bare unødvendigt
Svar #4
09. oktober 2016 af AMelev
Du skal bare bruge reglerne for løsning af uligheder som næsten er de samme som for ligninger.
Allerførst reducerer man, hvis der er noget at reducere.
Saml så x'erne på den ene side og de "rene" tal på den anden, ved at lægge til og trække fra på begge sider. Der er smartest at samle x'erne på de side, hvor der er flest. (Så slipper man for at glemme at vende ulighedstegnet, hvis man gange/dividerer med et negativt tal.
Derefter ganger/dividerer man på begge sider, så x står alene på den ene side.
Eksempel
3(x-4)>-(2x+7) Ganger ind i parenteserne
3x-12>-2x-7 Samler x'erne på højre side og tallene på venstre ved +2x+12 på begge sider
5x>5 Skaffer mig af med 5· , så x står alene ved at dividere med 5 på begge sider
x > 5
Svar #5
09. oktober 2016 af Victoria23 (Slettet)
Opgaven er løst.
Bare så jeg ikke får flere svar :)
Skriv et svar til: Uligheder
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.