Matematik
Maplenørder hjælp med let spg.
Hej,
hvordan løses denne opgave i maple? jeg kan ikek finde ud af deet når der kommer betingelser for x.opgaven i sig selv er ikke svær, for når jeg løser den uden betingelser, får jeg den til 2/3*pi. men det vil min lærer ikke have som resultat(uden betingelser)
OBS: vi bliver ikke undervist i maple, og jeg har ledt efter spørgsmålet på nettet først
Svar #1
01. november 2016 af Therk
Lad blot din afgrænsning af x være en del af dit ligningssystem. Maples solve-kommando kan fint håndtere uligheder og flere ligninger på en gang. Lad udtrykket, du gerne vil løse for være indkapslet i enten tuborgklammer ({ }) eller firkantede parenteser ([ ]) og separer hver ligning/ulighed med et komma.
For trigonometriske funktioner, skal solve-kommandoen have lidt ekstra hjælp for at sikre at den fanger alle løsningerne. Kommandoen har en option "allsolutions", som giver dig en generel løsning, men de løsninger er ikke eksplicitte. Det kan ændres ved at tilføje en option "explicit". I alt:
solve([diff(f(x),x),x>=0, x<=2*Pi],x,allsolutions,explicit);
Den kommando giver dig korrekt de to løsninger, der er i intervallet. :)
Skriv et svar til: Maplenørder hjælp med let spg.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

![\color{blue}{\it solve} \left( \left[{\frac {\rm d}{{\rm d}x}}f \left( x \right) ,0 \leq x,x\leq 2\,\pi\right],x,{\it allsolutions},{\it explicit} \right)](https://media.studieportalen.dk/images/equations/QGy3b4eDIQhAwanJBbnuAQ==.gif)