Kemi
Opskriv reaktionsskemaet for addition af
Jeg har fået nogle opgaver for , hvor jeg skal skrive reaktionsskemaer til addition af
a) Hydrogenchlorid til propen]
b) Vand til but-2-en
c) Dibrom til pent-1-en
d) Hydrogeniodid til 2-methylpropen
e) Dibrom til propyn
Jeg har læst en masse om addition og substition. Jeg har også kigget på en tidligere tråd som handler om præcis de samme opgaver. Problemet er bare jeg ikke forstår hvad det er der sker ved hver opgave, eller reaktion.
Er der ikke nogle der vil være så sød at hjælpe mig med et par stykker af dem, ved at forklarer det lidt mere tydeligt og simpelt. Jeg har meget svært ved det, og har virkelig gjort en indsats for at løse dem selv, men desværre forstår jeg det satdig ikke endnu.
Den anden tråd om disse opgaver er : https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1400287.
Rigtig mange tak på forhånd
Svar #2
04. november 2016 af mathon
Opløsning af én dobbeltbinding giver anledning til addition af to monovalente sustituenter.
Hertil anvendes Markovnikovs regel
Svar #3
04. november 2016 af HFNU (Slettet)
TAK mathon. Kan du forklarer det lidt nærmere? Hvilke stoffer er de to monovalente substituenter
Svar #4
04. november 2016 af HFNU (Slettet)
Til opgave a)
Hvad hedder det første stof hvor der bliver adderet HCl til . Er det ikke meningen at det andet stof skal blive propen...efter reaktionen. ?
Svar #5
05. november 2016 af mathon
propen hvor H fra HCl går til det af de to i dobbeltbindingen involverede carbonatomer, som i forvejen
har flest hydrogenatomer, samtidig med at carbondobbeltbindingen erstattes af en
carbonenkeltbinding.
Svar #6
05. november 2016 af mathon
i b)
har de to i dobbeltbindingen involverede carbonatomer lige mange H-atomer, hvorfor H fra H-OH
lige så godt kan adderes ved det ene carbonatom som ved det andet.
Svar #7
05. november 2016 af HFNU (Slettet)
Rigtig mange tak mathon. Jeg har stadig lidt svært ved at forstå hvad det er der sker helt præcis, så nu spørger jeg lige igen. Du skriver at ;
Det første stof i opgave a, er propen hvor H fra HCl, altså det som står med rødt går til det af de to i dobbeltbindingen involverede carbonatomer.... Det sidste er jeg ikke med på. Hvad betyder det ?
??Mange tak fordi du hjælper.
Skriv et svar til: Opskriv reaktionsskemaet for addition af
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.