Fysik
hvordan finder jeg normalkraften?
Hejsa jeg er igang med at skrive en rapport. For at kunne lave en graf på Excel, skal jeg først finde normalkraften af alle målinger.
Hurtig: middelværdi (lod 98,82+ klods) - 0,5 afvigelsen 0,08
Middelværdi (98,82+40,56+ klods) - 0,65, afvigelse 0,06
Middelværdi (98,82+40,56+64,76+klods) - 0,9 afvigelse 0,03
Middelværdi (98,82+40,56+64,76+168,87+klods) - 1,2 ,afvigelse- 0,07
Klodsens masse: 89,14 g
Fn = m * g
Fg= my * Fn
g = 9,82
Vi ved Fg, hvis vi kigger på grafen - den har jeg skrevet (middelværdien) og vi kender også massen på klodsen. Jeg mangler bare at beregne normalkraften.. Jeg skal nemlig vise at gnidningskraften er proportional med normalkraften..
Er der nogle der vil hjælpe mig med at beregne normalkraften af den første måling, så skal jeg nok beregne de andre. Tak på forhånd!
Svar #3
05. november 2016 af Jerslev (Slettet)
#0: Du skriver selv, at Fn = m * g, så du mangler sådan set bare at beregne m, for du har jo g.
Husk dog enheder. Massen (m) skal du regne i kg.
Svar #4
05. november 2016 af Mm98
Ja, men det er det jeg ikke forstår. Jeg har jo allerede massen på klodsen. Hvilken masse er det jeg så skal finde?
Svar #6
hvilke lodder? jeg har ikke massen på lodderne -det skal lige siges at jeg ikke har været med til dette forsøg. Derfor er det lidt svært at forstå
Svar #7
05. november 2016 af Jerslev (Slettet)
#6: Fra dit indlæg: "98,82+40,56+ klods"
Hvad står de 98,82 og 40,56 for?
Svar #8
Nåår det må være lodderne :)
Skal jeg plusse dem også finder jeg massen ?
Svar #10
Okay, så for at kunne finde massen m, skal vi finde den samlede masse af klods og lodder.
98,82+40,56+ 89,14 = 228,52
Fn = 228,52 g * 9,82 m/s^2 = 2244,06
Kan det passe at dette er resultatet?
Svar #11
05. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
Jeg er ikke sikker på, hvordan forsøget er udført. Hvordan ser opstillingen ud?
Der er flere mulige opstillinger, men jeg vil gætte på, at du har haft en klods på bordet og en snor derfra, hen over et hjul og ned til nogle lodder. Hvis det er tilfældet, er tyngdekraften på klodsen lig med klodsens masse gange tyngdekraften. Da klodsen ikke bevæger sig i lodret retning, er den påvirket af en opadrettet kraft, som er lige så stor som tyngdekraften, så de to kræfter ophæver hinanden. Denne kraft er normalkraften, da den står vikelret på bordet. Deraf får du, at normalkraften er g * klodsens masse.
Hvis du har en anden opstilling, så beskriv den.
Svar #12
06. november 2016 af Mm98
Altså vi trak en klods med varierende masse men konstant hastighed hen over et vandret bord.
Og formålet med dette forsøg var at undersøge gnidningskræfters egenskaber, og herunder eftervise Coulombs gnidlingslov.
Så jeg ved ikke om det som jeg har regnet ud er korrekt. Det ville være rart hvis i ville hjælpe mig med den første udregning, så jeg ved hvordan jeg skal regne de andre ud.
Tak på forhånd
Svar #13
Det skal lige siges at en af mine klassekammerater får normalkraften for denne måling:
Hurtig: middelværdi (lod 98,82+ klods) - 0,5 afvigelsen 0,08
til at blive 1,85?
Og dette giver ingen mening for mig fordi jeg får noget helt anderledes...
Svar #14
Nogle der har mulgihed for at hjælpe mig med den første måling? please..
Svar #15
06. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
Du giver ikke tilstrækkelige oplysninger. I det, du har markeret med gult, er der ingen enheder.
Hvad mener du med:
*: Hurtig:
*: middelværdi af hvad?
*: (lod 98,82+klods) ?
*: - 0,5 afvigelsen 0,08 ?
*:1,85 ?
Husk på, at vi ikke var til stede, da I udførte forsøget, og der er flere forskellige forsøg, der kan bruges til at undersøge gnidningskraften. Vi ved ikke, hvordan I har båret jer ad.
* Prøv at tegne opstillingen
* Lav en liste over, hvad I har brugt (klods (eller klodser?), lodder, ...)
* Beskriv trinvis, hvad I har gjort.
Svar #16
Som sagt har jeg ikke været med til at udføre forsøget:/
Men 98,82 g = lodets masse
og klodsens masse = 89,14 g
enheden må selvf være g (gram)
Minimumskravet opfyldes ved at trække en klods (evt blot en kraftmåler) med varierende masse men konstant hastighed hen over et vandret bord - dette er hvad min lærer har skrevet.
Apparaturliste:
LoggerPro, lodder, klods, kraftmåler, bord/vandret træoverlfade og vægt
https://www.google.dk/search?q=tr%C3%A6k+en+klods+hen+ad+bordet&espv=2&biw=1229&bih=607&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwijhfCdzpTQAhULWCwKHUJyC-AQ_AUIBigB#imgrc=UvwmsXtzHL8SgM%3A
Hvis du kigger på figur 16, således så forsøget ud.
Her har jeg også vedhæftet en graf, som vi lavede på loggerpro. Vi lavede 4 målinger. Nu skal vi så bare finde normalkraften for alle 4 målinger og indsætte dem på excel og lave en ny graf. jeg skal nemlig vise at gnidningskraften er proportional med normalkraften, og dette gør jeg nemlig ved at sige
Fn = m *g
hvor m er massen
og g er 9,82
Svar #17
07. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
Normalkraften er gangske rigtigt Fn = m*g.
m er massen af klodsen og de lodder, der ligger oven på klodsen. Jo større massen er, des kraftigere presses klodsen mod bordet.
Ved udregningen af kraften skal du huske, at massen er angivet i g, men kraften bør angives i N, så du skal regne om til kg. Jeg får:

Det stemmer med det, din klassekammerat er kommet frem til, hvis han også mener, det skal være N, og det gør han jo nok.
Skriv et svar til: hvordan finder jeg normalkraften?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.