Fysik

Beregning af længden en raket kan flyve

07. november 2016 af Jensjensenjensjensen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg skal finde ud af, hvor langt en raket kan flyve. Det er et tænkt eksempel i takt med SRP.
Jeg ser på en ss-4 sandal/R-12 raket fra cubakrisen. Jeg har fundet oplysninger om den her: http://fas.org/nuke/guide/russia/theater/r-12.htm. 

Jeg tænker, at jeg finder starthastigheden med raketligningen, antage en elevation og herefter bruge formlen for at skrå kast til at finde længden. Men i det skrå kast er det jo kun tyngdekraften, der påvirker. I dette tilfælde er der jo også en kraft fra rakettens motor. Hvordan kan jeg beregne, hvor langt raketten kan flyve?

Har fået et hint om man evt. kan søge på en numerisk løsning af problemet, men kan ikke rigtig finde noget. 

På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Læg mærke til "Burning time 140s" Det er ret kort tid sammenlignet med den samlede rejsetid. Du kan derfor tillnærme beregningerne ved forskellige modeller. I den ene regner du blot starthastigheden ud uafhængigt af tyngdekraften, og så bruger den hastighed som starthastighed fra jordoverfladen. Du kan også antage, at raketten følger en retliniet bane mens motoren er i gang, og så modificere raketligningen til at tage hensyn til tyngdekraften. Når motoren er standset, er raketten ku under indflydelse af tyngdekraften og luftens gnidningsmodstand.

Svar #2
07. november 2016 af Jensjensenjensjensen (Slettet)

Hvordan kan jeg modificere raketligningen?

v_s_l_u_t=u*ln(1+m_b/M)-g*T

i denne form af raketligningen er der taget hensyn til tyngdekraften, men her får jeg sluthastigheden. Hvordan kan jeg evt. komme videre med den?

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Du skal lige huske, at hastigheden er en vektor. Du kan i den angivne periode regne med at rakettens bevægelse består af to af hinanden uafhængige bevægelser: a) Raketvirkning uafhængig af tyngdekraften og b) et frit fald. Regn dem hver for sig og adder dem til slut. Problemet er så at finde positionen efter de 140s. Du skulle egentlig opstille differentialligningen for a) og så integrere hastigheden for at finde positionen. Jeg tror, det bedste er at se bort fra den strækning, raketten tilbagelægger mens motoren er i gang.

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. november 2016 af hesch (Slettet)

Numerisk løsning:

Du skal kende raketmotorens tryk, Fm, til ethvert tidspunkt efter affyring, rakettens egenvægt, Mr, brændstoffets vægt, Mb, og forbrug af brændstof, dMb/dt. Der tilføjes så tyngdekraft, g, + evt. højdekorrigeret luftmodstand, Fluft.

Du inddeler så tiden i små tidsintervaller, fx Δt = 0.1 s.

Placer nu raketten i et x,y-koordinatsystem ( x,y,z hvis raketten svinger ), tænd lunten og beregn for hvert tidsinterval rekursivt i x- og y-retning:

Mb = Mb - dMb/dt *Δt

Mtotal = Mr + Mb

Acc = ( Fm - g*Mtotal - Fluft ) / Mtotal

Vel = Vel + Acc * Δt

Pos = Pos + Vel * Δt

( Vektorer skrevet med boldface )

Gentag denne iteration indtil Posy < 0  ( raketten er landet ), aflæs x-positionen, Posx .

Altså hvis flyvetiden andrager 30 min., får du brug for 30*60/0.1 = 18000 iterationer.

Benyt ikke excel, det bliver aldrig færdig, men c, fortran, whatever klarer opgaven på under et minut. Anvend talformater med høj præcision ( 18 betydende cifre ).

Husk ulineære hændelser såsom at når Mb=0 er dMb/dt = 0. Den kan jo ikke bruge mere brændstof end der er.

Skriv et svar til: Beregning af længden en raket kan flyve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.