Dansk

Er der nogle som kan hjælpe mig med at forstå denne sang

12. november 2016 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

https://www.gugalyrics.com/lyrics-771058/klondyke-blind-passager.html.

Det er 3 strofer i sangen, og strofe 4 er bare gentagelsen af omkvædet.

Hvis der er en som kan sætte nogle ord på hver strofe. Jeg har selv prøvet mig lidt frem, og vil gerne se om jeg overhovedet har forstået sangen. Jeg forstår stadig ikke helt budskabet med sangen, men jeg tror den handler du-fortællerens ulykkelige kærlighed.

Mange mange tak for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2016 af Moderatoren

https://www.gugalyrics.com/lyrics-771058/klondyke-blind-passager.html

Prøv at skrive hvad du selv har skrevet ud for hver storfe. Så kan lektiehjælperne lettere hjælpe dig.


Svar #2
12. november 2016 af HFNU (Slettet)

Tak for svar .

Jeg skal ikke lave en fuld analyse af sangen. Jeg skal finde romantiske træk.

Det er noget af det jeg har skrevet

¨Der står at du-fortælleren lige er sejlet ud af  fra ”the tunnel of love”, hvilket formentlig skal  forrstås som er hovedpersonen lige har været igennem en svær tid, hvad angår han/hendes kærlighedsliv. 

Vers 2-5:

"Du sætter sejl mod himlen nær månen”

"Forelskelsen sidder som en pil i min krop"

"Og trosserne er kastet mod håbet"

Vildt støder havet mod stranden

Vers 2 ”Du sætter sejl mod himlen nær månen”, skal forstås som at hovedpersonen vil væk fra jorden, og til himlen. Det åndelige ”himlen” sammensættes med det jordiske. Forelskelsen er den dybe kærlighed du-fortælleren føler, som er et romantisk træk. Den sidder som en ”pil” i min krop, pil skal ses i lighed med den smerte som er forbundet med den kærlighed du-fortælleren føler. Vers 4 ”trosserne er kastet mod håbet”, betyder på billedplan at rebet er kastet, håbet er derfor ”kvalt”. Du-fortælleren har intet håb om sin kærlighed.

 I sangen er der både fokus på du-fortællerens kærlighedsfølelser, naturen og religionen som alle er romantiske træk.

Jeg ved slet ikke om min fortolkning af versene er korrekt og det er det jeg gerne vil have hjælp til. Jeg mangler også at forstå vers 5; "Vildt støder havet mod stranden", som jeg virkelig ikke kan komme frem til hvad der menes med.

Jeg vil blive meget taknemmelige for hjælp til det.

Tak for hjælpen


Svar #3
12. november 2016 af HFNU (Slettet)

Hvis der evt er nogle der ved hvornår sangen er udgivet vil det også være en stor hjælp , da jeg simpelthen ikke kan finde noget om det.


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. november 2016 af Moderatoren

2003 er den indspillet ifølge dette: http://www.dr.dk/musik/titel/blind+passager/2337472-1-2

Jeg googlede "Klondyke blind passager" og valgte resultat nr. 2 for at finde ud af det.


Svar #5
15. november 2016 af HFNU (Slettet)

Tak  for hjælpen. Ved du evt hvad der menes med : "Vildt støder havet mod stranden"


Skriv et svar til: Er der nogle som kan hjælpe mig med at forstå denne sang

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.