Fysik

Kugle på skråplan

12. november 2016 af Jegvedingenting - Niveau: Universitet/Videregående

Godaften :)

Oplysninger om en kugle på et skråplan:

En kugle fastholdes på et skråplan, der hælder 7º med vandret. Til tiden t0 = 0 slippes kuglen, som derefter - uden at glide - ruller ned ad skråplanet. Massen af kuglen er m = 12 g, og dens diameter D = 30 mm.

Opgaven:

Beregn den mindste værdi, som den statiske friktionskoefficient må antage, for at forsøget kan gennemføres.

Nogen hints? :D

https://altpic.s3.amazonaws.com/pics/1478988552/Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

Når kuglen ruller rent, gælder der at v = r*ω. Du kan differentiere denne ligning og få det tilsvarende for accelerationen. Find de kræfter og momenter, der påvirker kuglen. Find kuglens inertimoment, I. Du kan så finde ∑F = m*dv/dt og ΣM = I*dω/dt. Husk, at Ffriktion ≤ μ * Fnormal.

Så har du brikkerne, så du kanlægge puslespillet.

Svar #2
13. november 2016 af Jegvedingenting

Det giver mening, men lige for at være helt sikker - hvilken værdi har du tillagt store M? Jeg prøver at se om jeg kan gøre de ting der, og jeg vender tilbage hvis jeg går i stå.

(jeg har nemlig ikke tingene fremme i nuværende stund)

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. november 2016 af Soeffi

#0.

Brugbart svar (1)

Svar #4
14. november 2016 af Eksperimentalfysikeren

M = r*Ffriktion , hvor r er kuglens radius.

Brugbart svar (1)

Svar #5
14. november 2016 af Soeffi

#0. Princippet er: Det moment, som friktionen skaber kan omsættes til en translatorisk acceleration. Samtidig vil tyngdekraftens komposant parallelt med underlaget også skabe en translatorisk acceleration. Så længe den translatoriske acceleration, der kan skabes af friktionen er større end den translatriske acceleration, der kan skabes at tyngdekraftens komposant, vil kuglen rotere uden at glide.

G = friktionskraft, μ = gnidningskoefficienten, N = normalkraft, R = radius, M = inertimoment, a = translatorisk acceleration og α = vinkel-acceleration i radianer. Man får:

Moment: G·R = M ⇒ G·R = I·α ⇒ G·R = (2/5)·m·R2·α ⇒ G·R = (2/5)·m·R2·(a/R) ⇒ G = (2/5)·a

Kraft parallel med underlaget: m·a = -G + m·g·sin(7º) ⇒ a = -G/m + g·sin(7º)

Udtrykket for a i kraftligningen indsættes i momentligningen:

G = (2/5)·[-G/m + g·sin(7º)] ⇒ G + (2/5)·G/m = (2/5)·g·sin(7º) ⇒ (7/5)·G/m = (2/5)·g·sin(7º) ⇒ G = (2/7)·m·g·sin(7º)

I dette udtryk indsættes G = μ·N ⇒ G = μ·m·g·cos(7º) ⇒ (2/7)·m·g·sin(7º) = μ·m·g·cos(7º) ⇒ μ = (2/7)·tan(7º) = 0,035.

Dvs. gnidningskoefficienten skal mindst være 0,035 for at kuglen ikke glider.

Svar #6
18. november 2016 af Jegvedingenting

Soeffi jeg er glad for din forklaring af opgaven, men jeg ønskede ikke svaret og mellemregningerne selvom det ku' ligne at jeg har givet op fordi jeg ikke har været aktiv her. Jeg har ikke svaret, hvilket jeg beklager, fordi jeg har haft travlt med skolen og afleveringer.

Skriv et svar til: Kugle på skråplan

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.