Fysik
Hjælp søges til at bestemme værdien af I og potentialet af VA
Hej alle sammen. Jeg søger hjælp til følgende opgave, som lyder således "Find strømgeneratorens I og potentialet VA. Jeg har vedhæftet et billede af diagramet over kredsløbet.
Svar #1
14. november 2016 af hesch (Slettet)
Spændingen i knudepunktet over "3V" = 3V.
Strøm mod venstre gennem "10Ω" = 3A ( Kirchhoffs strømlov ).
Spændingen i knudepunktet over "12Ω" = 3V + 3A*10Ω = 33V.
Stømmen gennem "12Ω" nedad = (33V - 9V)/12Ω = 2A.
Strøm gennem "5Ω" mod venstre = 3A+2A = 5A = I.
VA = 33V+5Ω*5A
Men altså det er jo ikke den måde man "professionelt" finder ud af det. Man opstiller 3 knudepunktsligninger, og løser dem på computer. Du kan også få computeren til at opstille ligningerne.
Dette fordi man i praksis lynhurtigt støder på kredsløb, der ikke lader sig løse med simple "gættemetoder".
Svar #2
14. november 2016 af Anders8700 (Slettet)
Hej hesch.. Tusind tak for hjælpen! Kan du foreslå nogle programmer?
Svar #3
14. november 2016 af hesch (Slettet)
Jeg laver dem selv, men de kører under dos ( i en dos-box ), programmeret i gode gamle Borland Pascal, evt. suppleret med en sjat assemblerkode, for at få lidt tempo på.
At lave et program, der selv opstiller ligningerne, er langt vanskeligere end at løse dem, men i fordums tid (1976) lavede jeg et på NEUCC ( Nothern Europe Computing Center ), der besad Nordeuropas hurtigste computer.
Man tager sit diagram og noterer knudepunktsnumre på alle knudepunkter. Herefter beskrives kredsløbet ved fx:
R 470 17 53
C 100E-9 17 53
. . .
( hver linie fyldte et hulkort )
så har man parallelkoblet en modstand på 470Ω med en kondensator på 100nF mellem knudepunkterne 17 og 53. På den måde kunne man beskrive kredsløb, der indeholdt modstande, kondensatorer, transistorer, osv. Programmet kunne så opstille et komplekst ligningssystem ( vha. Kirchhoff ) og løse måske 40 ligninger i dette, på 3 sek., og kunne fx beregne frekvenskarakteristikker for en audioforstærker.
Jeg tror såmænd, at en PC kan gøre det på samme tid idag.
Jeg mener at firmaer som Orcad og lignende, har sådanne simuleringsprogrammer i deres "værktøjskasse", med bl.a. simulerede oscilloscoper på PC-skærmen. De kan endog skele til printudlægningen for højfrekvente kredsløb. Endvidere har deres programmer indbygget et datakatalog over gængse komponenter, så du behøver ikke at beskrive hvordan en integreret kreds er opbygget, mv.
Google en gang.
Svar #4
15. november 2016 af hesch (Slettet)
Hvis du googler elektronik+spice, dukker bl.a. noget som dette her op:
Det klarer nok også dine modstandskredsløb.
Skriv et svar til: Hjælp søges til at bestemme værdien af I og potentialet af VA
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.