Dansk
Hvor langt må et referat være
Jeg har lavet et referat på ca. 1,5 side med 1,5 linjes afstand. Det fylder i alt 644ord og er udefra en novelle : "Den lille Karen" af Thomasine Gyllembourg. Jeg er kommet i tvivl om det er et alt for langt referat. Min opgave er at lave en analyse og fortolkning af novellen.
Håber der er en som kan hjælpe mig med dette
Svar #1
20. november 2016 af HFNU (Slettet)
Novellen er jo ret kendt, men vil gerne sige at den fylder ca 8 sider. Men har satdig ikke f[et svar på mit spørgsmål, så hvis der er en som ved omkring et referats længder osv, så vil jeg mere gerne hører fra dem.
Jeg har desværre ikke selv kunne finde noget.
Tak for hjælp
Svar #2
21. november 2016 af ShadowFang (Slettet)
Det er ganske enkelt, fordi der ikke er noget officielt svar på, hvor langt et referat må være. En god tommelfingerregel er dog, et referat ikke må fylde mere end en halv side.
Svar #3
22. november 2016 af HFNU (Slettet)
Tak for svar. Er det ikke mere et resume, hvis det kun fylde en halv side?
Svar #4
22. november 2016 af ShadowFang (Slettet)
Tja, de minder ganske vist meget om hinanden, men er ikke helt det samme.
Læg mærke til, at der i #2 gives udtryk for en tommelfingerregel. Et referat kan godt fylde mere end en halv side, men det frarådes.
Svar #5
22. november 2016 af HFNU (Slettet)
Tak for svar. Jeg synes det lyder lidt mærkeligt.
Referat en halv side
Hvor lang skal et resume så være. Et par linje....
Svar #6
23. november 2016 af ShadowFang (Slettet)
Det er stadig en tommelfingerregel. Som angivet i #2 er der ikke noget officielt svar på, hvor langt et referat (eller et resumé for den sags skyld) må / skal være.
Der er nogle anbefalinger, der er baseret på erfaringer, men det er alt. Med andre ord: brug din sunde fornuft.
Med hensyn til forskellen mellem hhv. et referat og et resumé kan jeg gøre opmærksom på, at et referat lægger sig forholdsvist tæt op ad originaltekstens struktur og gengiver denne (om end i forkortet form), mens et resumé er en kortere fremstilling, der udelukkende omtaler tekstens hovedpunkter.
Et tænkt eksempel:
Hvis et resumé er et par linjer, giver det (givetvis) ikke megen mening, at referatet skulle være længere end en halv side.
Omvendt giver det god mening at omskrive et referat på en halv side til et par linjer.
Svar #7
26. november 2016 af HFNU (Slettet)
tak for hjælp.
Jeg synes det måske kan være lidt svært at skrive et referat fra en roman på kun en halv side, men det er vel noget man lærer med tiden.
Svar #8
26. november 2016 af ShadowFang (Slettet)
Du angav i #0, der var tale om en novelle; ikke en roman.
Et referat af en roman vil typisk være længere end en halv side. Jeg understreger igen: Der er tale om en tommelfingerregel, dvs. det er ikke et endeligt svar.
Svar #9
26. november 2016 af HFNU (Slettet)
Tak ShadowFang jeg ja er med på du mener at det godt må skrive en lille smule mere eller mindre :)
"Den lille Karen" af Gyllembourg er en novelle. Jeg forstod det først som om, at det var for alt det gjaldt med en halv side når man skal lave et referat,men jeg er med på nu at det kun er en halv side når det er en novelle og evt andet men et referat over en roman godt må være længere end en halv side.
Igen 1000 tak for hjælpen. Det er godt at have noget at gå udefra.
Skriv et svar til: Hvor langt må et referat være
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.