Biologi
Cellemembranens opbygning
Hej, jeg skal lave en biologi rapport, der omhandler cellembranen. Er det jeg har skrevet rigtig? Mangler jeg noget?
Cellemembranen adskiller cellens indre og ydre og består af kolesterol, membranproteiner og dobbelt fedtlag, som kaldes for et phospholipid dobbeltlag, der vender spejlvendt mod hinanden. Et phospholipid (fosfolipid) molekyle består af et hydrofile “hoved”, som er upolær, da fosfolipid indeholder cholin, som har en positiv ladning, og fosfat, der har et iltmolekyle, som er negativt ladet, hvilket så medfører, at molekylet er polært, fordi den positiv- og negativladning går op med hinanden. Det betyder, at phospholipidmolekylet opløser andre polær molekyler, som medfører, at polærstoffer kan trænge gennem membranen, fordi fosfolipidens polære kæder gør membranen gennemtrængelig for polære stoffer. Polære molekyler består hovedsageligt af C og H atomer, såsom vand (H2O), ilt (O2) og kuldioxid (CO2), der alle sammen kan frit trænge gennem cellemembranen, da de er polær, små og ingen elektrisk ladning har. Den resterende del af phospholipidmolekylet består af to hydrofober “haler”, som indebærer gylcerolmolekylet, hvor der er bundet to fedtsyrer. Denne del af lipidmolekylet er upolær, hvilket har den betydning, at upolærmolekyler har brug for en kanalprotein, som opløser upolær stoffer, da de ikke selv kan, pga. de ikke er fedtopløselige. Hvis en stor del af molekylet består af O eller H atomer, så er molekylet upolært, såsom glukose, der har formlen C6H12O6, dette betyder, at stoffet har brug for en glukosetransportør (protein kanal) for at trænge igennem membranen. Membranens funktion er regulerer transporten af stoffer ind og ud af cellen, for at justere cellens indre miljø.
Skriv et svar til: Cellemembranens opbygning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.