Fysik
Lave korrekte antagelser + hjælp til magnetfelter
Hej folkens
Jeg sidder her med to opgaver, som jeg finder ret problematiske. Den ene er simpelthen fordi jeg synes det er en mærkelig opgave, og den anden er fordi jeg ikke var der, da emnet blev gennemgået, jeg håber I vil være behjælpelige, når nu jeg skal finde det rigtige svar
Første opgave lyder således
1) På billedet er der et springvand
Ved mundingen er diameteren af vandsøjlen 35cm
Vurder ud fra billedet, hvor meget vand der bliver udsent pr sekund. Du skal gøre rede for dine antagelser. Her har i et fotografi af springvandet
![]()
2) En calcium-ion (40Ca2+) afbøjes i et magnetfelt på 5mikrotesla
Hastigheden af ionen er omkring 2km/s, vinklen på magnetfeltet er 65o
a) Beregn kraften i N
b) Beregn accelerationen
Svar #1
28. november 2016 af peter lind
1. Prøv at vurder hvor højt vandstrålen kommer.Ud fra den og energibevarelse, lodret kast eller lignende finde hastigheden ved mundningen. Har du hastigheden kan du finde hvor meget vand der kommer ud af areal*hastighed*tid
2. Kraften på en ladet partikel i et magnetfelt er q*v*B*sin(u) hvor q er ladningen v er hastigheden; B er den magnetiske feltstyrke og u er vinklen mellem hastigheden og magnetfeltet. I det aktuelle tilfælde er ladningen den samme som ladningen på en elektron
Svar #2
28. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
1) Du skal starte med at vurdere, hvor højt vandet kommer op. Da det er en vurdering, er det vigtigt, at du dels angiver, hvad du bygger vurderingen på, og dels, hvor stor højden er.
Derefter skal du regne hastigheden ved højde 0 ud. Her kan du bruge energibevarelse for for eksempel 1kg vand. Når du kender hastigheden, kan du regne ud, hvor meget vand, der kommer ud af en åbning med en diametr på 35cm
2)
Når en partikkel med ladningen q og hastigheden v gå gennem et magnetfelt B, vil den blive påvirket af en kraft F = q*v*B
Du kan slå 40Ca2+ ionens masse og elektronladningens størrelse op i din lærebog eller en tabel. Du kan evt. søge på nettet efter oplysningerne.
Svar #3
28. november 2016 af Fysikbob (Slettet)
Svar #4
2)Når en partikkel med ladningen q og hastigheden v gå gennem et magnetfelt B, vil den blive påvirket af en kraft F = q*v*B
Du kan slå 40Ca2+ ionens masse og elektronladningens størrelse op i din lærebog eller en tabel. Du kan evt. søge på nettet efter oplysningerne.
Du skulle vel ikke også have en metode til at finde accelerationen så?
Svar #5
28. november 2016 af Eksperimentalfysikeren
Når du har kraften og massen, kan du benytte F = m* a, hvor a er accelerationen.
Svar #6
Skriv et svar til: Lave korrekte antagelser + hjælp til magnetfelter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.